Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Annah Björk: Idoldyrkan på en helt ny nivå

STRÄNGA REGLER. K-popgruppen VIXX spelade i Stockholm i helgen och spelningen omgavs av mycket stränga regler. Det var till exempel förbjudet att ta bilder av konserten. Bilden ovan är därför från en av gruppens musikvideor.

I helgen hölls Sveriges första k-popkonsert, när gruppen VIXX var i Stockholm.

Fanskapet kring de sydkoreanska artisterna tar idoldyrkan till nya höjder.

FAKTA

1 Chvrches på Debaser Medis. Smockfullt när skottsk synthtrio gjorde snorsnygg spelning förra veckan.

2 "Monster". Rihanna och Eminem ser sina demoner i vitögat och blir ännu en gång utanförskapets främste riddare inom mainstreampopen.

3 M.I.A. Fortfarande en pionjär.

Om jag hade varit tonåring hade jag varit på Oscarsteatern i helgen. Äh, i sanningens namn hade jag gått bara jag haft barnvakt.

Salongerna välkomnade nämligen landets första k-pop konsert.

För de allra flesta är k-pop lika med Psys "Gangnamn style", men megahitten är bara toppen av ett isberg.

 

Och i lördags fick den fanbildade arrangörsgruppen Kpop Nonstop det sydkoreanska bandet VIXX att stanna till i Stockholm på sin pågående Milky Way-turné.

Spelningen omgavs av mycket stränga regler: Det var förbjudet att ta bilder av konserten eller någon i bandet. Om någon ändå fått tag på en bild uppmanades fansen att se till att bilden inte sprids via några sociala medier. Arrangören meddelade att bandet inte ville bli mottagna på Arlanda. (Ändå finns en snutt på YouTube där man kan skymta suddiga unga män med resväska och en ung tjejs upprepande viskngar: "oh my god".)

 

På den oerhört detaljerade och 42 frågor långa FAQ:en på eventets Facebooksida uppges det att det inte är tillåtet att kasta upp gosedjur på scen.

Reglerna är stränga, men fansen är så hängivna att de omedelbart respekterar sina idolers önskemål. Vad man däremot gärna får ägna sig åt under den korta konserten är så kallade fanchants, alltså de delar i konserten där publiken väntas sjunga organiserad allsång. På FB-sidan länkas till en webbplats för texterna till VIXXs fanchants, så alla kunde komma förberedda.

 

Fansen tryckte också upp likadana hjärtformade posters och försedde sig med ljusstavar för att hylla den asisatiska pojkgruppen. Ett gammalt NKOTB-fan som jag ligger i lä. Beliebers och dircetioners framstår som flummiga i jämförelse.

I den nya reportageboken "Loverholic robotronic" av Elin Mellerstedt och Johanna Stillman, får man följa med på resor till musikgenrens hemland.

Och där blir det ännu mer tydligt.

 

Det är fankulturen som, bortsett från de stilmässiga och musikaliska aspekterna inom k-popen, är själva kärnan. K-popen har tagit vidare den idoldykran som började med Beatles och sedan blomstrade med 90-talets pojkband. Med hjälp av globala och lokala nätverk inom sociala medier har kulturen den utvecklats och organiserats.

Och framstår allt mer som en av de viktigaste subkulturerna i modern tid.