ETT BRA JOBB. I stället för att verka i bakgrunden och skriva stora hits står Avicii på det gigantiska podiet själv och pumpar ut musiken. Han säljer ut Globen tre gånger om - då har man gjort ett bra jobb. Foto: Alexander Donka
ETT BRA JOBB. I stället för att verka i bakgrunden och skriva stora hits står Avicii på det gigantiska podiet själv och pumpar ut musiken. Han säljer ut Globen tre gånger om - då har man gjort ett bra jobb. Foto: Alexander Donka
Annah Björk

Avicii är vår tids Beatles

Publicerad

Hur fan kan en dj sälja ut Globen?

Vad gör han på scen?

Utan instrument är det väl ingen konsert?

Så låter det väldigt ofta just nu.

Det sägs att när John Lennon som barn såg ett tv-framträdande med Elvis Presleys rullande höfter och skrikande fanskara så såddes fröet till hans popstjärne­dröm:

- Det där är ett bra jobb.

Lite så kände jag förra fredagen när jag var på Globen för att recensera Aviciis konsert. En av alla förbandsakter var Cazzette, skivbolaget At Nights nya stjärnskott. På det jättelika podiet på Globens scen levererade de remixer av Swedish House Mafias "Save the world tonight" och Aviciis "Levels". De spelade egna "Make some room", mixade live, samplade, dansade lite, sjöng med väldigt mycket. Publiken, en hord på 7 000 ungdomar, visade sin uppskattning med händerna i luften.

Det är ett bra jobb.

Att åka världen runt, dela med sig av sin bästa musik och festa.

När Avicii gick på blev det Elvis- stämning. Eller Beatles-kaos snarare. Jag stod på en av läktarna, just min rasade inte, men den skakade. Och någonting säger mig att golvet gungade även nere på parkett, där den största delen av publiken stod.

Flera av mina vänner, 30-plussare, frågar vad som händer på en sådan där spelning där en dj är huvudakt. Jag förklarar, men även om de är musik­intresserade och vana konsertbesökare så är det svårt få många att tänka sig en konsert utan trumma, gitarr och bas.

Är det ens en konsert?

Helt abstrakt.

Jag skulle förklara fenomenet som rättvisa.

Världens största maintreamhits har ofta skrivits av svenskar. Från Denniz Pop via Max Martin till Bloodshy & Avant.

Det vet vi.

Skillnaden nu och när, säg, Bloodshy och Avant skrev och producerade Britneys megahit "Toxic", är att det inte behövs en superbegåvad, avklädd tjej för att förmedla låtarna.

I stället för att uggla i en musikstudio står Avicci själv som en liten legogubbe på det gigantiska podiet och pumpar ut låtarna som tagit honom flera varv runt jorden. Han syns inte ens på arenans tv-skärmar.

Han är bara en liten prick som säljer ut Globen tre gånger, med musiken som enda lockbete.

Då har man gjort ett bra jobb.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag