Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Annah Björk: Avicii är vår tids Beatles

ETT BRA JOBB. I stället för att verka i bakgrunden och skriva stora hits står Avicii på det gigantiska podiet själv och pumpar ut musiken. Han säljer ut Globen tre gånger om - då har man gjort ett bra jobb. Foto: Alexander Donka

Hur fan kan en dj sälja ut Globen?

Vad gör han på scen?

Utan instrument är det väl ingen konsert?

Så låter det väldigt ofta just nu.

Topplistan

1 Grimes "Oblivion"

TLC möter Knife möter Bat for Lashes. Drömskt och hårt på samma gång.

 

2 Noonie Bao

"About to tell". Första singeln från en av årets debutanter låter som om Kate Bush lagt in sig på ett kinesiskt tempel.

 

3 Beach House "Myth"

Nytt spår från världens bästa drömpopband. Nu är det nedräkning till 14 maj, då släpps fullängdaren "Bloom".

 

4 Service tio år

På sajten Service decennium samlas fansens tio-i-topplistor över skivbolagets låtar. Min favorit? "Take no heroes" med Tough Alliance är mitt eviga sommarsound och livsmåtto.

 

5 Regina Spektor

"All the rowboats". Inte det bästa jag hört från den ryskamerikanska pianogeniet, men kittlar peppen inför kommande albumet.

 

Inte ens nära - Housemodet

Vi måste prata om det här med utväxt backslick och tunn, uppknäppt Ibiza-skjorta.

Det sägs att när John Lennon som barn såg ett tv-framträdande med Elvis Presleys rullande höfter och skrikande fanskara så såddes fröet till hans popstjärne­dröm:

- Det där är ett bra jobb.

Lite så kände jag förra fredagen när jag var på Globen för att recensera Aviciis konsert. En av alla förbandsakter var Cazzette, skivbolaget At Nights nya stjärnskott. På det jättelika podiet på Globens scen levererade de remixer av Swedish House Mafias "Save the world tonight" och Aviciis "Levels". De spelade egna "Make some room", mixade live, samplade, dansade lite, sjöng med väldigt mycket. Publiken, en hord på 7 000 ungdomar, visade sin uppskattning med händerna i luften.

Det är ett bra jobb.

Att åka världen runt, dela med sig av sin bästa musik och festa.

När Avicii gick på blev det Elvis- stämning. Eller Beatles-kaos snarare. Jag stod på en av läktarna, just min rasade inte, men den skakade. Och någonting säger mig att golvet gungade även nere på parkett, där den största delen av publiken stod.

Flera av mina vänner, 30-plussare, frågar vad som händer på en sådan där spelning där en dj är huvudakt. Jag förklarar, men även om de är musik­intresserade och vana konsertbesökare så är det svårt få många att tänka sig en konsert utan trumma, gitarr och bas.

Är det ens en konsert?

Helt abstrakt.

Jag skulle förklara fenomenet som rättvisa.

Världens största maintreamhits har ofta skrivits av svenskar. Från Denniz Pop via Max Martin till Bloodshy & Avant.

Det vet vi.

Skillnaden nu och när, säg, Bloodshy och Avant skrev och producerade Britneys megahit "Toxic", är att det inte behövs en superbegåvad, avklädd tjej för att förmedla låtarna.

I stället för att uggla i en musikstudio står Avicci själv som en liten legogubbe på det gigantiska podiet och pumpar ut låtarna som tagit honom flera varv runt jorden. Han syns inte ens på arenans tv-skärmar.

Han är bara en liten prick som säljer ut Globen tre gånger, med musiken som enda lockbete.

Då har man gjort ett bra jobb.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!