Anders Nunstedt

SVT måste tänka om – det räcker nu

Publicerad

Tjoho! Vi fick en vinnare! En tydlig, rimlig och rättvis vinnare.

I övrigt fick vi inte mycket att tjoa över.

Finalen av Melodifestivalen 2018 led svårt av skörbjugg och andra bristsjukdomar.

Nästa år behöver tävlingen en vitamininjektion eller två - och en ny kapten vid rodret.

Finalen inleddes med att David Lindgren ännu en gång framförde Melodifestivalens påfallande klena temalåt, "One together". Skriven av regissören Sunil Munshi. Sändningen var dessutom tänkt att avslutas med en riktig skitsketch där Lindgren satte sig på toa efter att ha fått trycka regissör Munshis hand.

Det skulle regna ballonger från taket.

Men allt blev, typ, svart.

 

LÄS MER: Jessica Anderssons tårar i natt – kritiken efter fiaskot 

 

Renaidas teknikstrul gav en forcerad upplösning, och ett program som drog över tiden.

Det var en talande start, ett ironiskt #fail och ett passande avslut på en säsong som inte alls har levererat.

Vad man bör komma ihåg är att inte heller förra upplagan av public services flaggskepp höll den nivå man faktiskt kan och bör kräva av ett program med så stor publik och så stora resurser.

2017 leddes turnén av programledartrion Clara Henry, David Lindgren och Hasse "Kvinnaböske" Andersson. Det haltade rejält. Det brast i trions kemi samtidigt som manus tycktes ha skrivits av ett gäng med kortare attentionspan än en guldfisk. 

I år leddes programmet av David Lindgren, med Fab Freddie som hysteriskt glitterfixerad sidekick.

Å ena sidan kan man känna med David Lindgren. Han har verkligen inte fått något gratis av programmets redaktion. Genom hela vintern har han serverats undermåligt manus och tvingats arbeta med ett innehåll som ekat tomt. Han har kämpat heroiskt i både intronummer och mellanakter, och mest fått skit som tack.

Kritiken från media och branschfolk, kritik som han säger att han inte läser, fick honom att bryta ihop i tårar för ett par veckor sedan.

2019 får tävlingen inte ledas av David Lindgren.

Det räcker nu.

Han är långt ifrån ett hopplöst fall. Han är trygg, trevlig och talangfull. Han kommer att studsa tillbaka.

Men SVT behöver tänka om, tänka nytt - och börjar redaktionen planeringen av nästa säsong med att återigen anlita Lindgren som programledare så är allt tillbaka på ruta noll redan innan det ens börjat.

SVT:s ambition är att programmet ska vara inkluderande och respektera alla människors lika värde, att det ska sprida "glädje och gemenskap". Det är en bra ambition. Om man lyckas genomföra den.

Det har dessvärre Sunil Munshi & co misslyckats med totalt.

Gång på gång på gång på gång på gång på gång.

(Det var en lång mening, men det har också varit sex långa veckor.)

 

LÄS MER: Pernilla försvarar Benjamin – efter rivalernas utspel 

 

I ett drömscenario anlitar SVT exempelvis Grotesco för att ratta manusskeppet nästa år. Med den nyligen hyllade serien "Grotescos sju mästerverk" (givetvis åtta avsnitt), visade humorgruppen återigen den förmåga av att vara edgy, dumflabbigt, tankeväckande, skruvat och politiskt men ändå folkligt som Melodifestivalen saknat på senare år.

Dessutom borde Christer Björkman & co överväga sin målsättning med att varje delfinal ska innehålla något för alla. Den här finalen höll en helt heeelt okej kvalitet, men på vägen dit har programmet verkligen haft svårt att leverera.

Varför värnar SVT så mycket om den så kallade "bredden" i uttagningsprocessen?

Ta in de allra bästa låtarna och de allra bästa artisterna i stället. Det borde lösa problemet med den stundtals väldigt svaga kvaliteten.

Den usla delfinalen i Göteborg, den där regissören Sunil Munshi likt Bagdad Bob i efterhand försökte hävda att hela arenan stått upp på sina stolar i extas för att sedan vägra gå hem, den delfinalen vill jag aldrig behöva uppleva igen.

Däremot tar jag gärna rygg på Benjamin Ingrosso till Lissabon.

Det här var en kväll där två starkaste låtarna och säkraste artisterna gjorde upp om slutsegern.

En kväll där harmoni till slut utbröt mellan den internationella juryn och det svenska folket.

I slutändan var det inget snack.

Rätt låt vann.

BÄST: Vinnarduellen

"Dance you off" och "Every single day" var de på förhand starkaste bidragen - och se: det var mellan de unga polarna som slutstriden stod. Låt vara att den kändes avgjord onödigt tidigt. Ingrosso hade 20 poängs försprång när juryn röstat. I princip ointagligt, även om folket hade valt Felix. 

 

SÄMST: Showen

Mellanakterna floppade stenhårt - igen. I fjol fick vi ändå en Zara Larsson-uppvisning i finalen. I år fick vi fantastiska Helen Sjöholm, hopplöst malplacerad i ett otidsenligt acapellanummer som det växte mossa över. Nej, det är inte konstigt att tittarsiffrorna rasat i vinter.

 

Så går det i Eurovision

Benjamin Ingrossos moderna popproduktion i kombination med det snygga numret har alla möjligheter att förlänga Sveriges svit av topp 5-placeringar i Eurovision. Visuellt är det redan snyggare än allt annat som tävlar i Lissabon i maj. Såvida övriga Europa inte är toktrött på att vi envisas med att skicka manliga soloartister kan Ingrossos framgångssaga få ett väldigt lyckligt slut.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag