Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Anders Nunstedt

SVT måste ändra reglerna efter Gustafssons fulspel

Foto: / OLLE SPORRONG
Foto: OLLE SPORRONG

 

David Lindgren lyckades behålla kläderna på.

I stället var det SVT som blev stående med byxorna nere.

Totalt bortfintade efter Robert Gustafssons bonnsluga fulspel. 

Apphjärtat ljög inte den här veckan heller. Tidigt stod det klart: Mariette höll för favorittrycket.

Rolandz "Fuldans" gick direkt till final.

Det är både ett vansinnigt resultat - och vansinnigt kul.

Tänk om Sverige så småningom skulle få för sig att skicka Robert Gustafssons jädra hålligång till Lissabon. Tanken svindlar.

Den Eurovisiontokiga delen av Europa skulle drabbas av nervsammanbrott och resten skulle väl förmodligen hånskratta käken ur led.

Det vore underbart.

Det vore också rätt åt Rolandz skapare Robert Gustafsson, som ju ställer upp i Melodifestivalen av helt andra anledningar än, säg, Mariette.

För honom handlar det inte om att vinna hela tjottaballongen eller om att förverkliga någon artistisk ambition.

Roland Järverup är Ronny & Ragge, han är Svullo, han är Jockiboi.

Han är en musikalisk spinoff på en succé, ett sidospår som aldrig hade hänt om det inte funnits en rejäl ekonomisk uppsida.

Att Rolandz dessutom plötsligt tackat ja till Melodifestivalen beror ju enbart på att programmet är ett strålande reklamtillfälle.

 

LÄS MER: Melodifestivalen är barnsligare än någonsin – det är uppenbart 

”Har dragit ner brallorna på SVT”

Det pratas om att tv-framträdandet är värt 2-3 miljoner kronor omräknat till reklamtid.

Cynismen och kommersialismen firade gemensamma triumfer när det i början av veckan kom ett pressmeddelande som förkunnade att Rolandz ska göra en krogshow på Rondo i höst. Biljetterna släpps under Melodifestivalens finalvecka.

Robert Gustafsson och hans team har därmed dragit ner brallorna på SVT så att det stänker om det, och allt enligt regelboken.

Anette Helenius, projektledare för Melodifestivalen, verkade lite tagen på sängen och medgav i Expressen att det inte är "det mest fördelaktiga för SVT" att det väldigt älskvärda plojbandet använder kanalen som ett reklamfönster.

 

LÄS MER: Efter Gustafssons succé – verklighetens Roland berättar själv 

 

Men vad göra?

SVT, som agerar paragrafryttare petigare än gamla DDR-byråkrater när någon obskyr rysk sajt laddar upp ett rippat bidrag på nätet, kan inte göra annat än hålla upp händerna för ansiktet - och se genom fingrarna.

Bortgjorda och uppfintade på egna läktaren.

Nu kan ju statstelevisionen knappast kräva näringsförbud för de artister som ställer upp i Melodifestivalen, med sådana regler skulle inte någon vilja ställa upp i tävlingen. Så fett är inte bankkontot hos dagens artister (möjligen undantaget Robert Gustafsson).

Däremot skulle de kunna skydda sig mot dylika tilltag i framtiden genom en enkel regeländring som förbjuder de medverkande att genomföra reklamkupper; att utannonsera stora turnéer och shower mitt under pågående Melodifestival. Skulle SVT stänga det fönstret mellan exempelvis första februari och mitten av mars hade de sluppit att bli ägda.

Men är det en kämpig mellovinter så är det.

Är rumpan bar så är den.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!