Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Anders Nunstedt

Spotify håller fienden i handen – men det är en bräcklig allians

Foto: JOHN SALANGSANG / AP TT NYHETSBYRÅN
Foto: PELLE T NILSSON / STELLA PICTURES - PELLE T NILSSON

Spotify är en billig och enkel lösning om man vill lyssna på all världens musik, och därmed är det jättebra.

För dig och mig.

För artisterna är det fortfarande en annan femma.

Det kan inte ens Taylor Swifts plötsliga välsignelse ändra på.

Spotifys största kris?

Den kommer säkert avslöjas i Daniel Eks memoarer någon gång. Antagligen har den heller inte inträffat ännu.

Steget in på New York-börsen är ett intressant och stort steg, men inget riskfritt sådant.

En titt i backspegeln visar att det har funnits en del stark kritik i offentligheten. Dessutom har det säkert funnits besvärliga förhandlingar i de berömda kulisserna. Med de stora skivbolagen naturligtvis, med ett antal motsträviga artister samt inte minst med tveksamma beslutsfattare från Apple och Google - som är livsviktiga för att Spotifyappen ska kunna distribueras till alla smartphones där ute.

Men om vi utgår från det vi vet, så är konflikten med amerikanska storstjärnan Taylor Swift den besvärligaste kris som företaget behövt ta itu med.

2014 skrev Taylor Swift ett väldigt känslosamt och välformulerat debattinlägg i Wall Street Journal. Det handlade om att musik är en konstform som värderas alldeles för lågt av världens streamingtjänster. Om att ersättningen till artisterna måste höjas.

I samma veva förberedde hon lanseringen av sitt album "1989".

Skivan blev en rekordsäljare i USA, men gjorde inga större avtryck i Sverige trots fina recensioner. Taylor Swift fanns ju inte längre på Spotify.

Det var antagligen inte heller så många svenskar som läste amerikanskans debattartikel. Men räkna med att hela musikbranschen var medveten om den.

Det var inte första gången en artist riktade kritik mot ersättningen per streamad låt - en ersättning som för övrigt inte skiljer sig nämnvärt bland streamingtjänsterna, även om statistik från Digital Music News visar att Napster, Tidal och Apple Music gör generösare utbetalningar än Spotify - men den tog ovanligt hårt.

Förra sommaren släppte dock Taylor Swift all sin musik på samtliga streamingtjänster. Som av en händelse dök musiken upp samma dag som hennes popnemesis Katy Perry gav ut sitt album "Witness". Officiellt var förklaringen att Swift firade att "1989" sålts i över tio miljoner fysiska exemplar.

Bakgrunden kan man bara gissa sig till. Spotify är ett lika slutet och hemligt företag som, säg, Apple och Facebook.

Oavsett är Taylor Swift inte bara tillbaka, nu är hon också det stora namnet när Spotify kliver in på börsen. Den här helgen släppte 28-åringen en ny video till "Delicate" - skriven tillsammans med svenska hitmakarna Max Martin och Shellback - exklusivt på Spotify. Givetvis med gängse backning från hennes stora sociala medier-konton.

Vad som fått henne att ändra ståndpunkt står skrivet i stjärnorna. Kanske är det en fet check. Den generella ersättningen till artisterna har ju inte ändrats många promille sedan 2014.

När Spotify kliver in på New York-börsen håller företaget alltså sin före detta värsta fiende i handen.

En prestigevinst för streamingjätten, även om det känns som en bräcklig allians. 

Sida vid sida, tillsammans hjälps dom åt:

Spotify, Swift och kapitalet sitter i samma båt.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!