Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Anders Nunstedt

Spotify gör det här för att överleva – räkna kallt med att det blir dyrare

Adele är de stora artisterna som har anslutit till Spotify. Foto: JOEL RYAN / AP TT NYHETSBYRÅN
Även Metallica finns nu på nättjänsten. Foto: JOHN DAVISSON / AP TT NYHETSBYRÅN
Taylor Swift, en annan stort artist som nu finns på Spotify. Foto: JOHN SALANGSANG / AP TT NYHETSBYRÅN

Användarna har klagat på ofullständigt utbud.

Artisterna på usel ersättning.

Nu är det upp till bevis för Spotify. Nu måste cashen in.

Räkna kallt med att det kommer att kosta – för dig också.

Tio år efter lanseringen tar Spotify nästa stora steg, New York-börsen.

Inte för att verka dramatisk, men troligtvis handlar börsintroduktionen om överlevnad.

Spotify måste börja tjäna pengar. Alla andra alternativ kommer att ta död på musiktjänsten. Förr eller senare.

Den svenska streamingsajten ökar både intäkter och antalet användare, men framgången har onekligen haft ett pris.

I fjol låg rörelseförlusten på 378 miljoner. Euro.

Riskkapitalister kan garantera Spotifys överlevnad många år framöver trots fortsatta minussiffror, men inte i all oändlighet.

 

LÄS MER: Spotifys kross mot konkurrenten Apple 

 

Samtidigt går det att förstå varför det fortsätts att pumpas in kapital i affärsmodellen.

Över 70 miljoner betalande prenumeranter och ungefär lika många gratisanvändare är imponerande många.

Som en jämförelse har gigantiska Netflix knappt 120 miljoner användare, trots att utbudet inte alls är lika heltäckande.

För att följa världens bästa tv-serier krävs en rad olika abonnemang.

För att ta del av världens bästa musik räcker det i princip med Spotify.

En efter en har de stora anslutit - Metallica, Taylor Swift, The Beatles, Adele, AC/DC, Prince och Led Zeppelin är några av dem som till slut fallit till föga. Utbudet har blivit allt bättre.

För de flesta artister, stora som små, kostar det till slut mer att vara utanför Spotify än tvärtom. Trots att de fetaste royaltycheckarna tillfaller artister som Drake, Ed Sheeran och Justin Bieber.

Man måste komma upp i stora volymer, ligga på rätt spellistor och synas högt upp i Spotifys flöden för att degen ska börja strömma in. Men för de mest streamade artisterna är ersättningen mer än god, och det finns någon slags rättvisa i att ingen artist kan leva på gamla meriter. 

Att Spotify står i begrepp att kliva in på New York-börsen innebär inte bara att grundaren Daniel Ek blir rik som ett troll och att ännu en svensk originalidé befäster sin internationella succé. Det innebär också att Spotify slipper att bli Myspace nu när Youtube förbereder en streamingtjänst samtidigt som Apple Music, med allt sitt Iphone-kapital, satsar på att bli marknadsledare.

En börsintroduktion innebär både intensivt arbete och arbetsro. Abstrakta värderingar (det sägs att Spotify är värt 174 miljarder kronor) blir verkliga, och transparensen ökar.

På kort sikt kommer det inte att förändra musiktjänsten ett smack för de trogna användarna.

På längre sikt kommer det sannolikt innebära att priset stiger. Kanske blir det fler betalningsmodeller, med olika typer av abonnemang. Exempelvis kan det komma att kosta det dubbla om man vill ha den senaste månadens releaser. Och kanske en ytterligare summa för, exempelvis, mixtapes och livealbum. Plus en för att streama i "lossless" cd-kvalitet. Och så vidare.

Men framför allt kommer det innebära att Spotify överlever ett bra tag till.

Motsatsen är, trots allt, betydligt sämre.