Foto: OLLE SPORRONG
 Foto: OLLE SPORRONG
Anders Nunstedt

Så mycket bättre har aldrig varit sämre

Publicerad

Ingen dramatik, inga fängslande historier och framför allt - inga hits.

Eric Saades händelsefattiga dag var väldigt talande för den här säsongen.

"Så mycket bättre" har aldrig känts mer pannkaka än i år.

Eric Saade inledde dagen med att steka pannkakor till frukost.

I nästa scen satt deltagarna runt lunchbordet och käkade falafelrulle.

Det blev pannkaka av det med.

"Oj, det var jättegott", sa Uno. "Riktig god", sa Moneybrother. "Den luktar gott", sa Kikki.

Kul tv, verkligen. När släpps avsnittet på dvd?

Fast är det egentligen artisternas fel att programmet är så actionfattigt. Att alla är så avvaktande artiga hela tiden? Att nio av tio konversationer andas medelålders cocktailmingel ?

"Vi är bara ett kompisgäng nu, som alla vill samma sak", konstaterade Eric Saade i veckans avsnitt. Och kanske ringade han samtidigt in hela problemet med den här säsongen.

Artisterna är för lika varandra för att det ska spraka till.

Det har färgat av sig på allt. På djupsnacken, musiken, aktiviteterna.

På hitlistorna.

 

Tidigare år har "Så mycket bättre" tagit över både radio, topplistor och Spotify på ungefär samma sätt som Melodifestivalen kidnappar allt utrymme från och med februari/mars - och en tid framöver.

I år kämpar tolkningarna för att få utrymme. Det verkar som om 97 procent av tittarintresset för musiken dör i samma sekund som eftertexterna börjar rulla.

Hittills i år har endast en tolkning, Sabinda Ddumbas version av Unos "Vågorna", blivit streamad mer en miljon gånger på Spotify.

Det är ett utomordentligt skralt facit. Jämfört med Miriam Bryant-säsongen (2015) är det ett fiasko. Även jämfört med fjolåret är det en rejäl flopp. Ingen tolkning har ännu så länge varit i närheten av exempelvis Danny Saucedos och Jill Johnsons största hits från ifjol.

De tidigare framgångarna beror egentligen inte på att artisterna var så mycket bättre än årets deltagare, bara väldigt mycket tydligare i ensemblens sammansättning.

Den här säsongens avsnitt är lite för jämntjocka, rent musikaliskt.

Lite för tråkiga att titta på, underhållningsmässigt.

Antagligen en konsekvens av den misslyckade castingen.

"Så mycket bättre" anno 2017 hade nog behövt en Howlin’ Pelle, en Thomas Öberg, en Silvana Imam eller en Annika Norlin. Och ett par Yngwie Malmsteen.

Till nästa år behöver redaktionen tänka om.

Antingen måste de göra om formatet, eller göra om castingprocessen totalt.

Alternativet? Att bara lägga ner.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag