Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Live-published photos and videos via Shootitlive

Anders Nunstedt

Succé när Maggio skriver pophistoria

Det är lättare sagt än gjort att äga Stockholms Stadion.

Veronica Maggios historiska spelning börjar både trevande och nervöst.

Men den slutar som en grandios succé.

När det sista extranumret ebbat ut har 35-åringen karvat in sina intitaler i tegelväggarna, och gjort OS-Stadion till VM-arenan.

Så bra var konserten

KONSERT

Veronica Maggio
Stadion, Stockholm
Publik: 20 129.


Vem: 35-åring från Uppsala som skivdebuterade 2006 och fick en Grammis som "Årets nykomling" året därpå. Är en av de mest spelade svenska artisterna på Spotify med över 400 miljoner streams. Femte fullängdaren "Den första är alltid gratis" släpptes i maj.


Vad: Sommarens stora höjdpunkt för Maggio, efter några få festivalspelningar i Norden - inklusive en konsert på Bråvallafestivalen. Maggio intar Stadion som första svenska kvinnliga soloartist någonsin. Bland uppvärmarna: Maja Francis och Miss Li.

Precis som när en viss Håkan Hellström bokade in Ullevi så snackade folk om hybris när Veronica Maggio annonserade ut sin konsert på Stockholms Stadion.

Och visst, vill man mäta utfallet i rena siffror så är 20 000 inte någon supersuccé. Maggio har till och med spelat för större folkmassor förut, på såväl Peace & Love- som Bråvallafestivalen.

Men man kan mäta kvällen på andra sätt, man kan be rockjournalistförbundet bilda en kommission och tillsätta en utredning, man kan fråga fansen som var där. Man kan studera ögonblicksbilderna på sociala medier. Oavsett går det inte att komma fram till någon annan slutsats än: succé.

Var det verkligen hybris som fick kvällen att bli av, då var det bra hybris. Samma fina övermod som fick människan att envist bestämma sig för att ta en raket till månen. En välkommen hybris.

Veronica Maggio är den första svenska kvinnliga artisten som tagit sig an Stockholms Stadion, och hon har fixat uppgiften med bravur.

Hon har skrivit pophistoria.

Till en början är det förvisso med darrande hand som historien skrivs. Kvällen inleds med nerverna utanpå, och det är framför allt ambitionerna som tar konserten framåt. I ett lite för högt tempo.

Huvudpersonen uppträder som att precis allt står på spel. Mellansnacket är mer stressat än ett tacktal på en uppklädd gala.

Men efter ett tag infinner sig lugnet och självförtroendet. En del av förtjänsten ligger hos publiken, som är Maggios reservaggregat när elektriciteten hotar att pysa ut ur låtarna.

Det är en kväll när alla sjunger med, där kärleken från fansen genomsyrar varje nummer.

Det är förstås ingen enkel match att inta Stockholms Stadion med några få spelningar i ryggen, man kan inte ändra på något förrän det är för sent.

Men motivationen under den nästan två och en halv timme långa konserten går inte att betvivla. Det känns som en speciell kväll, även när det svajar till. Maggio är både cool och omfamnande.

Med en vrålsnygg ljussättning i den ljumma augustinatten, med eleganta arrangemang och en lyhörd stråksektion, med ett pärlband av kul gästarister.

Extranumren, som inleds med att Håkan Hellström - som fick duettsällskap av Maggio på Ullevi 2014 - gör entré blir till ett mäktigt ärevarv på Stadion. Allsången är sjuk. Euforin når ända upp till himmelen.

Det är final som slutar med guld.

 

Betyg låt för låt:

 

"Vi mot världen"

Lite trevande inledning när Maggio sjunger till en ensam gitarr. Men sedan brakar den loss.

 

"Dom sa!"

En liten promenad ut på den scentunga som går ut i publikhavet möts av stort jubel.

 

"Finns den så finns det flera"

Kaxig version laddad med attityd och urbana beats.

 

"Va kvar"

Oerhört energisk version med oerhört snyggt ljus. Avslutningen är lika bländande som strålkastarna.

 

"Femton"

Kvällens första ballad. En cymbalstinn känslostorm.

 

"Verkligheten"

Liten tempohöjning, framförd med ett självsäkert pekfinger i luften.

 

"Vi kommer alltid ha Paris"

Markus Krunegård gästar, men det är Veronica Maggio som äger den populära duetten.

 

"Mitt hjärta blöder"

Publikens smartphones tänds upp i olika färger och bildar en fin ljuskuliss.

 

"Snälla bli min"

Avskalad version där Maggio sjunger balladen vackert kompad av ett ensamt piano och en stråksektion.

 

"Välkommen in"

Stråksektionen hänger kvar. Allsången blir ännu starkare och konserten kickar igång på allvar.

 

"Gammal sång"

Elegant arrangerad. Men känns mer som en radiolåt än en arenavältare.

 

"Måndagsbarn"

Inspirerat nummer från "Och vinnaren är...". En vinnare.

 

"Låtsas som det regnar"

Maggio tänder en rökraket i handen och sjunger första delen med stråkar som enda komp. Sedan ansluter ett magnifikt Bristolbeat.

 

"Galaxen"

Bonusspår från senaste albumet "Den första är alltid gratis". Bra beat igen, fin bit på nytt.

 

"Vem tänder stjärnorna"

Kvällens andra duett är ett innerligt balladmöte mellan Eva Dahlgren och Maggio. Otippat. Men framför allt otippat bra.

 

"Inga kläder"

Ännu en duett, ännu en ballad. Men den här saknar föregångarens episka kvaliteter.

 

"Dallas"

Tempot skjuter återigen i höjden. Stadionubliken får leka rockklubb. Maggio är en skicklig lekledare.

 

"Trädgårn en Fredag"

Stockholmsromantiken flödar. Ljusshowen äger.

 

"17 år"

Gammal publiksuccé som inte riktigt vill upprepa sig.

 

"Havanna Mamma"

Maggio luftar ett par favoriter från den tio år gamla debuten...

 

"Dumpa mig"

...de låter lika sockersöta som 2006, men känns mer daterade än så.

 

"Svart sommar"

Tempen stiger i augustinatten. Framför allt i refrängen.

 

"Ayahuasca"

Maggio byter riktning genom att spela en låt som typ saknar en refräng. Men det kompenseras med ett jättekonfetti.

 

"Play och sen repeat"

Känns som "Paus" och sen "Stopp".

 

"Gjord av sten"

En stapplande duett med producenten/låtskrivaren Petter Winnberg (från Amason).

 

"Satan i gatan"

Stråksektionen är tillbaka. Nerven återvänder, med full kraft.

 

"Sergels Torg"

Ännu en Stockholmsvisa som bjuder upp till dans.

 

"Storma tills vi dör"

Soulig schlager hämtad från senaste skivan. Avslutas med att Maggio står i ett pyroregn, känt från Eurovision Song Contest.

 

Extranummer:

 

"Förlorad för alltid"

Efter en vers av avslutningsballaden från senaste skivan kommer kvällens mest efterlängtade gäst upp på scenen: Håkan...

 

"Hela huset"

...Hellström. Tillsammans tar de konserten till nästa nivå. Och den är skyhög.

 

"Hädanefter"

Nästa duettpartner är - fansen. Gör verkligen inget dåligt jobb, de heller.

 

"Jag kommer"

Jo - den här succén kommer förstås också. Självlysande ballonger fyller innerplan. En färgstark succé.

 

"Den första är alltid gratis"

Gratis och gratis... En påkostad final med pyro på köpet.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!