Samir & Viktor - plötsligt de stora favoriterna. Foto: OLLE SPORRONGSamir & Viktor - plötsligt de stora favoriterna. Foto: OLLE SPORRONG
Samir & Viktor - plötsligt de stora favoriterna. Foto: OLLE SPORRONG
Foto: ANDERS WIKLUND/TT / TT NYHETSBYRÅNFoto: ANDERS WIKLUND/TT / TT NYHETSBYRÅN
 Foto: ANDERS WIKLUND/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: JOHAN VALKONEN / JOHAN VALKONEN/STELLA PICTURES STELLA PICTURESFoto: JOHAN VALKONEN / JOHAN VALKONEN/STELLA PICTURES STELLA PICTURES
 Foto: JOHAN VALKONEN / JOHAN VALKONEN/STELLA PICTURES STELLA PICTURES
Anders Nunstedt

Man sitter här som Leif GW – det här håller på att spåra

Publicerad

Mina damer och herrar, kära barn:

Plötsligt heter de stora favoriterna - Samir & Viktor.

Det kan vara det ultimata beviset på att årets schlagertåg håller på att spåra.

David Lindgren är kvitt sin magsjuka.

Margaret har spolat sin förgyllda toalettstol - mellohistoriens mest malplacerade rekvisita.

Alltid något.

Men det innebär inte att det är slut på, ehum, skiten.

Kvällen inleds exempelvis med "Stayin’ alive" - ett märkligt poledance-nummer som avslutas med att David Lindgren blöter ner sin vita skjorta med vatten, Chippendales-style.

 

LÄS MER: David isolerad från hustrun – berättar

 

Väldigt oklart.

Kanske finns det en avancerad ironisk poäng med strippintrot. David får gärna mainsplaina saken lite tydligare vid tillfälle.

Vi väntar med spänning.

Melodifestivalen är Sveriges största och bredaste underhållningsprogram. En modern tv-klassiker som fortfarande går på räls. Den första delfinalen sågs av 3,3 miljoner.

Men, som sagt, det här håller på att spåra ur.

Åtminstone musikaliskt.

I kväll tävlar ett "jaså" mot ett "jaha" mot ett "all right" mot ett "oh boy", och så vidare hela vägen fram till ett oundvikligt "jahapp".

Man sitter mest som Leif GW, och tittar uppgivet på sin snusdosa.

Axelryckningarna avlöser varandra med sådan speed att kroppen skriker efter en axelmassage redan innan den första snabbreprisen.

Med andra ord är det inte så konstigt att Samir & Viktor skamlösa flörtande med den yngre publiken seglat upp som en favorit.

"Shuffla" är på det viset genial i sin uppenbara, ogenerade dumhet.

 

LÄS MER: Anna Book tillbaka i Melodifestivalen

 

Det är ett urspårat barnkalas med två sångare som inte kan sjunga, förtvivlat försöker minnas sina två (två!) repliker under låtens två korta pauser, röstfiskar så de spricker till en melodi som låter som den baserats på tretusen packade studentflak 2017. En duo som har något vilt i blicken medan de hojtar "Vi ska komma in i trans/hela natten ur balans".

Hur tävlar man mot det?

Genom att "go ape" i sin cabana, som Margaret uttrycker det?

Båda bidragen, lika röriga fast på olika sätt, har dessutom inte kunnat låta bli att kasta in varsitt enerverande nynnande.

Det låter "Na na na" i "Shuffla" och "Uh na na" i Margarets "In my cabana".

Ett stort no no no i min bok.

Kanske finns det bara plats för ett av dem i Friends, och då ligger vägen fortfarande öppen för förhandstippade Liamoo.

Kanske till och med för farbrorn med de mest beiga brallorna tävlingen uppvisat. Herregud. Glitterälskaren Fab Freddie måste hata Jonas Gardells outfit.

Men publiken kan lika gärna grabba tag i Gardells lätt frireligiösa musikalchanson om att aldrig tappa tron, och lyfta den vidare.

Vi får se.

David Lindgren är verkligen något på spåren när han kallar detta för "ett riktigt tufft startfält".

Det är en rejäl pärs. Att genomlida.

Nunstedt tippar

• Till final

Samir & Viktor "Shuffla"

Liamoo "Last breath"

•Till Andra chansen

Margaret "In my cabana"

Mimi Werner "Songburning"

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag