Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Anders Nunstedt

Likheterna i Frans låt är svåra att blunda för

Frans låt i Melodifestivalen är slående lik Matt Simons låt "Catch and release".Foto: Sven Lindwall
Frans i Melodifestivalen. Foto: Sven Lindwall

Frans har dragit ifrån konkurrenterna för varje dag som gått sedan genombrottet i Melodifestivalen för tio dagar sedan.

Men håller verkligheten på att hinna ikapp "If I were sorry"?

Likheterna med Matt Simons "Catch and release" är svåra att blunda för.

Nej, den här gången handlar det varken om ett plagiat eller en tidigare utgiven låt.

Frans riskerar inte att bli en mellanakt à la Anna Book på lördag. Det är troligare att Samir & Viktor plötsligt börjar sjunga rent än att "If I were sorry" diskvalificeras från finalen.

Att skivbolaget granskar likheterna mellan "Catch and release" och "If I were sorry" är en sak. De vore dumbommar om de inte gjorde det.

Men det är ändå intressant.

Jag blev själv rätt paff när jag gjorde samma granskning direkt efter Frans triumf i den fjärde delfinalen. Efter att ha ägnat några dygn till att famla efter musikaliska paralleller (Ed Sheeran? Jason Mraz? James Bay?) så trillade polletten ner med dunder och brak.

Matt Simons!

Likheterna i Frans låt haglar

Redan i introt känns det ju som att "Catch and release" utgör upphovet till "If I were sorry", att det var där årets mellofavorit fann sin form.

Sedan fortsätter likheterna att hagla. Uppbyggnaden, produktionen, sången och sättet att betona vissa ord och stavelser. Man känner igen "If I were sorry" på en massa ställen i Matt Simons hit (streamad över femtio miljoner gånger på Spotify).

Det är två helt skilda verk, som Christer Björkman brukar uttrycka saken. Samtidigt är det samma låt.

Lite som The Arks "The worrying kind", som var en stöld av Edison Lighthouse "Love grows" - om man frågade den brittiske upphovsmannen. Lite som Friends "Lyssna till ditt hjärta", som var så lik en belgisk schlager att det betalades ut en hemlig kompensation till författarna bakom "Liefde is een kaartspel".

Om låten inte blir diskad

Men om låten inte blir diskad, vad får då likheterna för konsekvenser?

Kanske känner sig vissa Fransfans lurade? Kanske naggas trovärdigheten i kanten? Kanske känner en del tittare att låten inte var så originell som den först kändes?

Kanske skiter de flesta i vilket.

I fjol blev Hasse Andersson trots allt barnens stora favorit med "Guld och gröna skogar". En låt som tidigare toppat den japanska singellistan med J-popbandet Tegomass (med titeln "Tanabata matsuri").

Och Måns Zelmerlöw vann ju, med sin fiffiga tolkning av David Guettas "Lovers on the sun" komplett med en show som i stora delar var en cover på performanceartisten A Dandypunks projektionslek med streckgubbar.