Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Anders Nunstedt

Hans makt är onödigt stor – som tittare får du inget veta

Christer Björkman. Foto: JOHAN VALKONEN / JOHAN VALKONEN/STELLA PICTURES STELLA PICTURES

Efter drygt femton års turnerande är Melodifestivalen en jätteindustri där alla bitar hänger ihop. 

Det är inga konstigheter med det.

Den besvärande detaljen är att bitarna sitter så tätt tillsammans att de blockar all insyn.

De skivbolag som satsar mest tid, pengar och resurser har störst chans att få in flest artister i tävlingen.

Inga konstigheter.

De personer som jobbat mest med Christer Björkman, under längst tid, får störst inflytande.

Inget mysterium, det heller.

Melodifestivalen är en ankdamm bland många andra ankdammar, låt vara att det flaxar förbi en och annan kalkon varje vinter.

Men efter en vinter där många av bidragen inte kommit upp i standard, ännu en manussvag säsong som sägs ha komponerats efter det vaga ledordet "bredden", är det tydligt att tävlingen behöver ruskas om.

Christer Björkman har gjort ett stort jobb med att lyfta Melodifestivalen, den som anser något annat kan ta en titt på Sveriges resultat i Eurovision de senaste åren. Det följde endast en kort dipp på Loreens "Euphoria"-triumf, sedan kom ännu en seger samt en rad topp 5-placeringar.

Frågan är egentligen inte om han har för stor makt. Frågan är varför inte fler runt herr schlagergeneral har mer att säga till om.

Ensam är bara stark till en viss gräns. Och förfarandet att Björkman tar ut hälften av Melodifestivalens låtar själv efter otaliga möten med sina vänner i musikbranschen samt överser juryns uttagningsprocess av de övriga 14 bidragen gör hans inflytande onödigt stort.

Så vitt vi vet i alla fall. Insynen är lika stor som genom ett spionglas i gamla DDR.

Det borde finnas fler personer med betydande ansvar i urvalsprocessen.

Det är en alldeles för stor procent återkommande låtskrivare och artister i tävlingen, samt en på tok för tydlig snedfördelning bland de deltagande skivbolagen. Och om det inte vore för att SVT skövlat plantskolan "Idol" genom åren hade det kunnat sluta med total rundgång i rutan.

När det gäller själva turnén är insynen lika dålig.

Svenska städer tävlar om att få vara värdstad för en delfinal i en process som kostar kommunerna mycket pengar, utan att någon får reda på hur mycket. SVT har hemligstämplat processen, och lejt ut den turnén till Live Nation och Blixten & co.

Att de får sköta den lukrativa logistiken kring allt från scenbygge till biljettförsäljning och fester är inte mycket att säga om. De kan sin sak. Att de får göra det utan att SVT genomfört en ordentlig upphandlingsprocess där andra konsertarrangörer får lägga in sina förslag är uppseendeväckande.

Allt mynnar ut i ett nätverk där alla känner alla, och i förlängningen tjänar pengar på de vänskapsbanden.

Som licensbetalare och medborgare med förkärlek för demokrati kan man kräva mer av public service. Mer transparens samt tydligare regler - som ser till att allt går rätt till.

Man behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att se ankdammen klart och tydligt.

Det är lite Kalle Anka över den synen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!