Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Anders Nunstedt

Tittarna fattar inte Gina – kritiken är obegriplig

Gina Dirawi. Foto: OLLE SPORRONG
Expressens Andreas Nunstedt. Foto: / OKÄND

Bäst hittills under den här "Idol"-hösten?

Konkurrensen är inte stenhård, men svaret är givet:

Gina Dirawi.

Idolerna gör så gott de kan. Juryn gräver allt djupare i sin klyschiga omdömeslåda märkt "förmildrande omständigheter".

"Idol" pruttar.., förlåt: "Idol" puttrar på.

Den här kvalfyllda fredagskvällen ägnades åt att de sex kvarvarande idolerna tog sig an låtar som deras föräldrar valt ut.

Huvudsaken i "Idol" har väl aldrig varit vilka låtar som framförs, utan hur de framförs, men ändå:

Sändningens låtval var ju så spretiga att de fick en igelkott att se slät ut.

Josh Groban? Sam Brown? Ricky Martin?

Som en musikalisk tänkare en gång uttryckte det: MTV wants me to smoke crack.

Höstens bästa framträdande är fortfarande Darins gästspel, men vad som ändå fått "Idol" att funka den här hösten är programledarna.

Pär Lernström är ett ess i sin roll som underfundig lots. Den här säsongen bättre och mer balanserad än någonsin, mycket tack vare sin nya partner.

Värvningen av Gina Dirawi har verkligen fått effekt.

Duon är allt som Melodifestivalens senaste programledartrio - Clara Henry, Hasse "Kvinnaböske" och David Lindgren - inte var.

Trygga, smarta, ödmjuka, vassa.

Bäst är Gina Dirawis välbehövliga ström av elaka attacker. Hon har kallat juryn för "troll", skojat med prinsessan Madeleine och Chris O’Neill, drivit med Zlatans ego, gjort spontan satir av tiggardebatten och ironiserat över Anna Books tv-tårar. Bland annat.

Ofta ter sig påhoppen helt obegripliga.

 

Tankebanorna som leder fram till att Gina, exempelvis, skämtar om att hon vill låsa in Chris Kläfford i en "Fritzl-källare" eller att juryn är mer konspiratorisk än arabiska mammor i grupp är inte helt lätta att ringa in. Men - de är ju kul.

Ungefär hälften av det som sägs står i manus, resten går på improvisation. En genre där Dirawis talang är odiskutabel.

Ändå tar det hus i helvete nästan varenda gång hon avviker från manus och går på känsla.

Det twittras och mejlas och klagas från en del tittare som ibland inte förstår det roliga. Ibland verkar en del inte ens fatta att det hon säger, det säger hon på skämt.

Det är ungefär som att gå på en revy med Robert Gustafsson och bli kränkt av att den innehåller slapstick-humor.

Det är obegripligt.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!