Gina Dirawi. Foto: OLLE SPORRONGGina Dirawi. Foto: OLLE SPORRONG
Gina Dirawi. Foto: OLLE SPORRONG
Expressens Andreas Nunstedt. Foto: / OKÄNDExpressens Andreas Nunstedt. Foto: / OKÄND
Expressens Andreas Nunstedt. Foto: / OKÄND
Anders Nunstedt

Tittarna fattar inte Gina – kritiken är obegriplig

Publicerad

Bäst hittills under den här "Idol"-hösten?

Konkurrensen är inte stenhård, men svaret är givet:

Gina Dirawi.

Idolerna gör så gott de kan. Juryn gräver allt djupare i sin klyschiga omdömeslåda märkt "förmildrande omständigheter".

"Idol" pruttar.., förlåt: "Idol" puttrar på.

Den här kvalfyllda fredagskvällen ägnades åt att de sex kvarvarande idolerna tog sig an låtar som deras föräldrar valt ut.

Huvudsaken i "Idol" har väl aldrig varit vilka låtar som framförs, utan hur de framförs, men ändå:

Sändningens låtval var ju så spretiga att de fick en igelkott att se slät ut.

Josh Groban? Sam Brown? Ricky Martin?

Som en musikalisk tänkare en gång uttryckte det: MTV wants me to smoke crack.

Höstens bästa framträdande är fortfarande Darins gästspel, men vad som ändå fått "Idol" att funka den här hösten är programledarna.

Pär Lernström är ett ess i sin roll som underfundig lots. Den här säsongen bättre och mer balanserad än någonsin, mycket tack vare sin nya partner.

Värvningen av Gina Dirawi har verkligen fått effekt.

Duon är allt som Melodifestivalens senaste programledartrio - Clara Henry, Hasse "Kvinnaböske" och David Lindgren - inte var.

Trygga, smarta, ödmjuka, vassa.

Bäst är Gina Dirawis välbehövliga ström av elaka attacker. Hon har kallat juryn för "troll", skojat med prinsessan Madeleine och Chris O’Neill, drivit med Zlatans ego, gjort spontan satir av tiggardebatten och ironiserat över Anna Books tv-tårar. Bland annat.

Ofta ter sig påhoppen helt obegripliga.

 

Tankebanorna som leder fram till att Gina, exempelvis, skämtar om att hon vill låsa in Chris Kläfford i en "Fritzl-källare" eller att juryn är mer konspiratorisk än arabiska mammor i grupp är inte helt lätta att ringa in. Men - de är ju kul.

Ungefär hälften av det som sägs står i manus, resten går på improvisation. En genre där Dirawis talang är odiskutabel.

Ändå tar det hus i helvete nästan varenda gång hon avviker från manus och går på känsla.

Det twittras och mejlas och klagas från en del tittare som ibland inte förstår det roliga. Ibland verkar en del inte ens fatta att det hon säger, det säger hon på skämt.

Det är ungefär som att gå på en revy med Robert Gustafsson och bli kränkt av att den innehåller slapstick-humor.

Det är obegripligt.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag