Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Anders Nunstedt

En tuff brud med unik arbetsmoral

Lill-Babs mest kända inspelningar har alla över 50 år på nacken. Foto: TOMMY WIBERG / EXP
Lill-Babs blev 80 år gammal. Foto: RONNY JOHANNESSON

Hennes mest kända inspelningar - "En tuff brud i lyxförpackning", "Är du kär i mig ännu Klas-Göran?", "April, april", "Leva livet" - har alla över 50 år på nacken.

Ändå dalade aldrig Lill-Babs stjärna på musikhimlen.

Hennes arbetsmoral var för stark för det.

Förklaringen till Lill-Babs enorma popularitet är inte en enda, det är många.

Jobbade hon hårdast i svensk showbusiness, eller hade hon en aura på scenen och i tv-rutan som ingen annan?

Svaret är ja på båda frågorna, liksom på följdfrågorna.

Drygt sex färgstarka decennier i branschen gör Barbro "Lill-Babs" Svensson till ett unikum. Hon var en konstant i svenskt nöjesliv, trots att hennes skivkarriär var förhållandevis blygsam.

Under svensk schlagermusiks första guldera, 1960-talet, slog hon igenom vid sidan om bland andra Siw Malmqvist, Monica Zetterlund, Lill Lindfors och Ann-Louise Hanson. 1961 representerade hon Sverige i Eurovision Song Contest.

"Är du kär i mig ännu Klas-Göran" kom tidigare, 1959, och skrevs av Stikkan Andersson som senare kom att nå enorma framgångar med Abba.

Lill-Babs lanserades, precis som kollegan Siw Malmqvist, i Västtyskland. En stor sak på den tiden.

Men skivframgångarna blev med tiden, med tanke på Lill-Babs stjärnstatus, mindre framträdande - och mindre viktiga.

På meritlistan finns exempelvis inga Grammisar och efter genombrottet var det glest med guldskivor.

Ändå var det fullt logiskt, och dessutom helt rättvist, att Lill-Babs i fjol blev invald i Swedish Music Hall of Fame. 60 år efter sin tv-debut.

Hon har varit ständigt närvarande sedan den premiären, och har genom åren befäst sin position som landets mest folkkära kvinnliga artist.

Och även om perioden med topplistedominans ligger långt bort i tiden - hennes deltagande i första säsongen av "Så mycket bättre" ändrade inte på den detaljen - finns det inget i den senare delen av hennes karriär som fick artisten Lill-Babs att framstå som en föredetting.

Det är klart att hon var som coolast 1963, när hon träffade Beatles och de flörtiga engelsmännen bad Lill-Babs om en autograf - inte tvärtom. Snacka om tuff brud. Men hon jobbade stenhårt in i det sista. När hon 2014 firade 60 år som artist hade hon passerat tiotusen konserter.

10 000. Det är en sanslös notering.

Såna artister görs inte längre.

Lill-Babs var älskad av generationer av fans, och en stor del av förklaringen var hennes arbetskapacitet i kombination med hennes närvaro och komiska tajming.

Det hände någonting när hon klev upp på scenen. Då var hennes lyskraft som starkast. Då kom de välkända/uttjatade sångerna till liv på nytt.

Det hände någonting när hon klev in i en tv-studio. Hennes närvaro var lika stark där, och hennes sista tv-succé "Bonusfamiljen" kom sedan hon passerat sin pensionsålder med ett helt decennium.

Så dags kunde hon lika gärna suttit på en golfklubb i Marbella och softat, men det var inte hennes grej.

Hennes grej var hårt jobb, och oj vad det lönade sig.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!