Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Anders Nunstedt

Christoffer Kläfford borde skickas hem från "Idol"

Anders Nunstedt Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
Christoffer Kläfford

Årets stora förhandsfavorit är en välregisserad bluff.

Christoffer Kläfford borde skickas hem från "Idol".

Auditionracet är över. Kvalveckan undanstökad.

Säsongens första fredagsfinal av "Idol" är avklarad, och kommer den musikaliska nivån att hålla den här klassen i fortsättningen kommer det att bli en lång höst.

Lång som en körtelfeber, ungefär.

Inte ens hyllade storfavoriten Christoffer Kläfford tog språnget från scenen, genom rutan.

Kan i och för sig ha en enkel förklaring.

Första veckans tema var "party", och låten skägget framförde var Swedish House Mafias "Don’t you worry child".

Inte riktigt hans musikaliska klangbotten.

28-åringen är ju myskillen som vill ta fram en gitarr och spela på känslosträngarna, inte snubben som steker housebiff till rosévinet.

Om TV4 inte mörkat den biten också, vill säga.

Produktionen har ju lagt ned ett stort jobb på att lägga dimridåer framför Kläffords tidigare "Idol"-äventyr. Under namnet Christoffer Sjögren testade han för programmet säsongerna 2010, 2011 och 2015.

Den här säsongen blev han inringd av kanalen, och tog sig äntligen hela vägen fram till allvaret. Dessutom har han tagit sig efternamnet ovanliga Kläfford eftersom det "fungerar internationellt".

Är "Idols" medvetna drag att låtsas som att Kläfford är ett oväntat fynd från ingenstans något att bli upprörd över?

Han är sannerligen inte den första artisten i rockhistorien vars biografi varit dunkel.

Själv ligger Kläfford självfallet långt efter exempelvis Peter LeMarc, som hittade på en fantasifull rövarhistoria om att han kom från Ungern - för att skapa lite extra uppmärksamhet kring sitt debutalbum en gång i tiden.

En bluff är en bluff är en bluff, men i krig och showbusiness är det mesta tillåtet.

Jag har egentligen inga problem med den biten. Regelverket i "Idol" har aldrig varit lika strikt reglerat som det i "Melodifestivalen". Dramaturgin är mer regisserad.

Ändå vore det nog bäst om tittarna skickade hem Kläfford.

Han behöver självfallet utvecklas för att bli en färdig artist, men behöver han slipas genom "Idol"-filtret? Ska han behöva tröska sig igenom Avicii och "Despacito" för att nå en publik?

Det vore eventuellt att förstöra en fin karriär.

Bättre att han åker ut, får ett skivkontrakt och ett producentteam som kan ta vara på talangen.

Annars riskerar han att bli en av de där "Idol"-vinnarna man måste chansgoogla för att ens minnas namnet på.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!