Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Anders Björkman

”Varje lördag, då satt Holmquist vid pianot”

Curt-Eric Holmquist tillsammans med Lotta Engberg.
Foto: ANDERS YLANDER / ANDERS YLANDER GT/EXPRESSEN

Curt-Eric Holmquist blev välbekant för tv-tittarna på 80-talet.

Han satt vi pianot i ”Gomorron Sverige” och han dirigerade orkestern i Eurovision song contest.

Han var också mannen som skapade ”Lotta på Liseberg”. 

När Herreys hade vunnit Eurovision 1984, så skulle Göteborgs-tv arrangera den stora finalen året efter. Planeringen för det jättelika evenemanget startade omedelbart och den förste tv talade med var Curt-Eric Holmquist. Han hade nämligen ”körkort” – som musiker kallade kompetensen – för den jättelika Eurovision-orkestern.

När tv sände underhållning från Göteborg, då spelade Curt-Eric Holmquist. Var det Melodifestivalen från Göteborg, då var det alltid Holmquist som höll i taktpinnen.

Var det ”Gomorron Sverige”, som från början sändes från Göteborg varje lördag, då satt Holmquist vid pianot. Och han fungerade också som en sorts bisittare. Med sitt lugn och sin humor småpratade han med programledaren Fredrik Belfrage.

Han började som Curt i dansorkestern Curt Hagers. Han studerade på Musikkonservatoriet, blev dirigent och arrangör. Det blev tv, konserter, underhållning och i Göteborg blev han kändis.  

Med sin breda kunskap om populärmusik och sitt kontaktnät bland artister blev han programchef på Liseberg. Det var ett jobb han hade i över tio år och där han utvecklade nöjesparkens underhållning.

En av hans idéer var att även Liseberg borde ha allsång. Och han ville att allsången skulle ledas av en kvinna. Holmquist tänkte på en tjej som han lärde känna första gången då hon stod i kören under Melodifestivalen.

Lotta Engberg fick jobbet och namnet blev ”Lotta på Liseberg”. Från början var inte tv med, utan de var bara två: Lotta sjöng, Curt-Eric satt vid pianot. Men det växte, publiken kom och sjöng med och efter några år insåg TV4 att det kunde bli tv-underhållning.

Curt-Eric Holmquist satt kvar vid pianot, nu som ledare för orkestern. Lotta fick en mentor, som lyfte henne, och på scenen blev de kompisar, som skämtade med varandra.

Lotta drog fräckisar ibland och Curt-Eric bidrog med sitt vänliga skratt. 

När Lotta Engberg nu minns sin musikkompis, så säger hon orden ”det bodde en pojke i honom”.

Det är en bra beskrivning av Curt-Eric Holmquist.