Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Anders Björkman

Rapace är hårdast mot sig själv

Ola Rapace i ”Stjärnorna på slottet”.
Foto: Ulrika Malm / SVT

Han är hård, Ola Rapace. Hårdast mot sig själv.

Han är smart också. 

I ”Stjärnorna på slottet” passar han på att byta ut sin hotfulla bild mot något vi kan kalla Den Nya Ola.

”Stjärnorna på slottet” och Ola Rapace går inte ihop. Just sådant han alltid har avskytt. Kända människor som sitter och pladdrar om sig själva i tv.

Men han ställer upp, sitter där och berättar. Ingen skönmålning, han är hård mot sig själv. Han pratar bra, balanserat och fängslande, utstrålningen är stark. Dessutom är han emellanåt charmig. 

Man förstår varför han kom in på scenskolan vid första försöket utan att ha en aning om vad skådespeleri handlar om. 

Barndomen vid frukost, karriären vid lunchen och livet går vidare vid middagen. Ungefär som det brukar vara på slottet. 

Jag reagerar på att två ord återkommer. Flykt och kaos. Han flyr från gänget när det blir för jobbigt. Det blir ”kaos i huvudet” när han drabbas av sorg.

Vid lunchen handlar det om vännen och kollegan Johanna Sällström som senare valde att ta sitt liv. Svårt att berätta, men Ola Rapace gör det rakt och enkelt, om sorg och skuld. Mycket gripande.

Vid middagen är det skilsmässan från Noomi Rapace, som fick honom att fly in i droger. Och så blir han räddad av – James Bond. Skurkrollen i filmen ”Skyfall” kräver att han måste skärpa sig. 

Otrevlig, farlig, våldsam, det har länge varit bilden av Ola Rapace. När han kom hem efter lång tid i Frankrike upptäckte han att det dåliga ryktet växt. Det var svårt att få roller. Producenter som hört om Ola tvekade väl, ville inte ha bråk på inspelningen.

Så nu byter han image med hjälp av ”Stjärnorna på slottet”. Och ut från slottet förväntas Den Nya Ola.

Men han kan inte låta bli att leka med bilden av gamle Ola. Vid frukosten ställer han till bråk som skakar de andra. Charlotte Perrelli får en förskräckt min, Ernst Billgren ryggar tillbaka, Kjell Wilhelmsen ser hela veckan bli inställd medan lilla Shima Niavarani störtar upp för att kasta sig in i slagsmålet.

Det är då Ola ler sitt charmiga leende, pekar på stuntmannen som ligger på golvet och presenterar dagens fysiska aktivitet. Filmslagsmål.

Alla tränas av stuntmannen och får sedan spela upp scener, där de pucklar på varandra. Mycket underhållande.