Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Anders Björkman

Söderbloms beteende irriterar: ”Ska inte vara mallig”

Lena Söderblom har en lång och framgångsrik karriär.

Men när hon berättar är hon så ödmjuk att de andra nästan ilsknar till.

– Man ska inte vara mallig, säger Lena.

Fjärde dagen med "Stjärnorna på slottet" tillhör skådespelaren Lena Söderblom. En trevlig dag för hon har finstilt humor och tajming i repliken.

Lena var ett år när hon placerades hos morföräldrarna i Göteborg eftersom pappa och mamma var upptagna med sina karriärer. Hon hade något emot det och hon avgudade morfar.

Det blev teaterskola och jobb som tonåring. Hon kunde inte sjunga, hon kunde inte dansa, hon tyckte  hon var usel. Det var hennes pappa i en ny version teatrar ville engagera.

 

 

Levde i skuggan av sin far

Pappa Åke Söderblom var under första hälften av 1900-talet en av landets populäraste underhållare. En sång- och dansman som spelade revy, och var med i 80-talet filmer. Han skrev manus och bara sprutade ur sig låttexter, tusentals. Många lever kvar i dag, som titeln till julaftonfilmen "Kan du vissla, Johanna".

I denna skugga levde dottern. När hon fick huvudrollen i komedin "Fröken April", tyckte hon synd om regissören Göran Gentele för att han satsat på henne. Det minns hon i dag, trots att filmen blev hennes genombrott, en internationell succé och hon fick åka till Cannesfestivalen.

 

 

Hon hade många år på Stadsteatern i Stockholm och var pionjär inom uppsökande teater, som det hette på 70-talet, när skådespelare åkte ut i förorterna. Sedan kom det komiska samarbetet med Gösta Ekman, barnserien "Mumlan" och "Herr och fru Papphammar". Gösta hade, precis som Lena, en berömd pappa, Hasse Ekman, och det förenade. 

”Man ska inte vara mallig”

Mot slutet av dagen börjar de andra protestera. De är nästan arga, ifrågasätter hennes nedtagning av sig själv och sin karriär. 

– Man ska inte vara mallig, säger Lena på göteborgska.

 

 

En underhållande timme, utan att riktigt lyfta. Och jag gör som revydirektörerna i hennes ungdom, jag tänker på Åke Söderblom och vill gärna ha mer om honom.

Åke Söderblom dog 1965 på Lisebergsteatern i Göteborg, i pausen av komedin "Himmelssängen". Han var bara 55 år. Gösta Bernhard fick gå in och förklara för publiken att det inte blev någon fortsättning. En del skrattade för de trodde det var ett skämt i föreställningen.