Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Anders Björkman

Läckert och lustfyllt med Sanna Nielsen

Sanna Nielsen under en pressvisning av musikalen ”Funny Girl” på Malmö Opera.Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

RECENSION. Det är en läcker och lustfylld show med en stark ensemble. 

Och Sanna Nielsen, hon kliver fram som en självklar musikalstjärna.

”Funny Girl” är en typisk amerikansk biografimusikal, där man romantiserar en stjärnas liv och bara tar med lite smuts för dramatikens skull. Samtidigt är musikalen en hyllning till plymernas Broadway-shower för hundra år sedan.

En gammaldags musikal, som man måste modernisera, utan att slarva bort alla välbekanta melodier, några mycket kända. 

Sanna Nielsen har en inbyggd känsla för olika sorters underhållning och hon tar ett eget grepp om sololåtarna och flyter lätt med i de stora sång-och-dansnumren. 

Fanny Brice, som hon spelar, var en driven komediaktör och känd för sina rappa repliker. I inledningen, där Sanna är ung flicka full av sång och dans, där blir det väl spralligt. Men sedan, när hon står på sig i en bransch som styrs av män, då blir hon riktigt bra.

Funny Girl

Malmö Opera, Malmö

 

VAD: Amerikansk musikal av Jule Styne och Bob Merrill. Premiär på Broadway i New York 1964 där en 21-årig Barbra Streisand fick sitt genombrott. För filmversionen 1968 fick Streisand en Oscar.

 

Musikalen handlar om sångerskan och komediennen Fanny Brice, som i början av 1900-talet blev stjärna i ”Ziegfield Follies”, storslagna lyxshower på Broadway.

 

VEM: Sanna Nielsen, Alexander Lycke,  Marianne Mörck, Ann-Louise Hanson, Johan Rabaeus. Regi: Ronny Danielsson. 

 

SPELAS: Hela hösten. Just nu utsålt med bara 50 personer per föreställning. Finns utrymme att ta större publik så snart det blir tillåtet. 

Finalen av första akten, där hon ensam på scen går på kraft i dramatiska ”Don´t rain on my parade”, där levererar hon en riktig rysare.

Alexander Lycke är elegant och charmig som den opålitlige spelaren Nick Arnstein, Fannys stora kärlek. Marianne Mörck är kraftfull och rolig som Fannys mamma Mrs Brice, assisterad av Ann-Louise Hansons nyfikna Mrs Strakosch. Johan Rabaeus är stabil som showkungen Florenz Ziegfeld.

Regissören Ronny Danielsson är bra på att få liv i traditionella musikaler. Han vet hur man utnyttjar hela scenen när han då och då låter den duktiga ensemblen sprida scenglädje i uppförstorade sång-och-dansnummer. Emellanåt blir det medvetna parodier, som sprakar muntert.

Och det sprakar verkligen om kostymerna, där Camilla Thulin använt all sin kunskap, allt tyg, alla fjädrar, hon kommit över för att ge en bild av show på Broadway för 100 år sedan. Lekfullt ögongodis. 

Ja, vi är bara 50 i publiken och vi sitter utkastade i en salong med nästan 1500 stolar. De är många fler på scenen och i den stora orkestern. 

Vi uppmanas att låta som fullsatt salong och det är inte svårt med en så färgstark föreställning, där Sanna Nielsen imponerar som musikalartist.