Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Anders Björkman

Jöbacks vändning – han räddar showen

Peter Jöback tillsammans med Marianne Mörck. Foto: MATS BACKER / ©MATS BÄCKER
Peter Jöback under sin egen show ”Med hjärtat som insats”, på Cirkus i Stockholm. Foto: MATS BACKER / ©MATS BÄCKER

Peter Jöback ger sig ut på en resa och vägen är krokig i början.

Många scenbyten och många klädbyten. 

Tur att han har skohorn med sig.

Han är en lysande sångare, han har kontroll, han har publikkontakt och han är på scenen nästan hela tiden.

Jag är full av beundran för Jöback, men showen engagerar mig inte så starkt som jag önskat, särskilt inte i inledningen.

Detta är Peter Jöbacks liv, det han berättat om tidigare. Pojken som inte känner kärlek från föräldrarna och ger sig ut i världen för att bli omtyckt, få bekräftelse, få kärlek. 

Vägen går via världens storstäder. I Paris blir det nästan parodiskt turistiskt. Men det växer sakta till sig från stad till stad och videobilder förstärker.

Sista halvtimmen är riktigt stark, finalen i Las Vegas är en alldeles lysande popshow, där ensemblen och niomannabandet pumpar på och Jöback verkligen visar vilken stjärna han är.

Detta är Peter Jöbacks helt egna show, hans egen idé. En storslagen iscensättning och tätt med effekter. Mycket att titta på, mycket att ta in. Och den handplockade ensemblen är mångsidig, alla sjunger bra. 

Två är favoriter:

Jens Hultén, numera välkänd skurk på film, är en slags konferencier och spelar fler småroller än han själv har en aning om.

 

 

Marianne Mörck, operasångerska som glider in och ut och blir allt glittriga för varje gång. Hon bidrar också med en smula humor som känns befriande i all sångdramatik.

Föreställningen är vad som förr kallades för totalteater. Ensemblen är utspridd i lokalen, en akrobat hänger i taket, en kille blåser tuba på läktarn och Jöback själv springer runt som en sjungande iller.

Totalteater, det känns gammaldags, doftar 70-tal. 

I början blir detta för mycket. Särskilt när man redan genomlidit en elastisk inledning där ensemblen leker kabaret. Mycket dåligt.

Artisten – som Jöback kallas i historien – håller hela vägen. Han sjunger popmusik, lånad från alla håll, en del har svensk text, mycket är på engelska, och han behärskar alla låtar.

Men någon ångestladdad ballad kunde Artisten hoppat över. 

Jo, klädbytena. Jag har aldrig sett en artist byta kläder så ofta. Han har en enorm garderob och han byter på scenen.

Jo, helt och hållet. Även byxor och skor i rasande fart. 

Och man ser att han har ett skohorn med sig.

 

 

Så bra var Med hjärtat som insats

Plats: Cirkus, Stockholm

Vad: Popteater kallas denna scenföreställning skapad av internationella musikalstjärnan Peter Jöback, som står för idé och form. Han har skrivit manus med Magnus Renfors och Hans Marklund är regissör och koreograf. 

Vem: Peter Jöback, Gunilla Backman, Jens Hultén, Marianne Mörck, Frida Öhm, Elin König Andersson, Daniel Mauricio, Karl Noremo

Spelas: Hela hösten