Hon tar tag i publiken direkt. Arbetar rekordsnabbt upp stämningen och behåller sedan greppet om sin publik hela föreställningen.
Hon pratar om lite av varje, men det är väl avvägt, och mycket hakar i vartannat. Hon är en duktig komiker, men hon är framför allt en skådespelare, som kan lyfta texter och skapa liv på scenen, även om hon mest talar med sig själv och med publiken.
Hon börjar med listorna, att hon älskar listor, gör egna och gärna läser andras. Allt går ju att göra lista av.
Sedan kommer hon in på åldern, förr och nu, och jag blir lite ängslig över ett ämne som är rätt uttjatat. Men när hon pratar 70-talsmusik driver hon med en hel generations självupptagenhet.
Hon minns sin ungdoms Göteborg och river förtjust och i rasande tempo av en hel bunt ordvitsar. Talar om hur polariseringen skapat grälsjuka och gör parodi på SVT:s ”Opinion live”. Analyserar buskis i en ironisk tillbakablick på scenskolans utbildning.
Mot slutet, när hon drivit upp stämningen, går hon ilsket till attack mot alla kyssar och trista sexscener i film och serier. Och så slutar hon med att i en blixtrande kavalkad hylla en lång rad kvinnliga komiker, från Tollie Zellman via Birgitta Andersson till Ulla Skoog. Hennes imitation av Laila Westersund är halsbrytande.
Det är mycket mer, låter kanske spretigt, men det går i högt tempo. För en yngre publik susar nog en hel del förbi över huvudet, men många skämt fungerar ändå.
Även om det är en soloshow, så finns multimusikanten Sara Niklasson på scenen. Hon sjunger, ger lågmäld bakgrundsmusik och returnerar en del av Kyles repliker. Fungerar utmärkt.
Och om jag ska räkna upp höstens roligaste scenföreställningar, så är Sissela Kyle utan konkurrens ”Etta på listan”.
Sissela Kyle – Etta på listan
SHOW
Scalateatern, Stockholm
VAD: För tio år sedan blev ”Dina dagar är räknade” en jättelik publiksuccé med 150 föreställningar. Nu är det dags igen. En ny soloshow med träffsäkra resonemang och lättsam lekfullhet i 80 minuter.
VEM: Sissela Kyle, skådespelare, komiker, med musikanten Sara Niklasson. Manus av Kyle och Calle Norlén, regi av Emma Bucht.
SPELAS: hela hösten och säkert också i vår.