Hugh Hefner. Foto: RICH SCHMITT / ZUMA PRESS / SPLA / RICH SCHMITT / ZUMA PRESS / SPLA SPLASH NEWSHugh Hefner. Foto: RICH SCHMITT / ZUMA PRESS / SPLA / RICH SCHMITT / ZUMA PRESS / SPLA SPLASH NEWS
Hugh Hefner. Foto: RICH SCHMITT / ZUMA PRESS / SPLA / RICH SCHMITT / ZUMA PRESS / SPLA SPLASH NEWS
Playboy mansion. Foto: MPNC / STELLA PICTURES BACKGRID USPlayboy mansion. Foto: MPNC / STELLA PICTURES BACKGRID US
Playboy mansion. Foto: MPNC / STELLA PICTURES BACKGRID US
Hugh Hefner blev Foto: VPCD / STELLA PICTURES BACKGRID USHugh Hefner blev Foto: VPCD / STELLA PICTURES BACKGRID US
Hugh Hefner blev  Foto: VPCD / STELLA PICTURES BACKGRID US
Anders Björkman

Hefner blev på äldre dar en patetisk figur

Publicerad

Hugh Hefner byggde sin framgång på mäns pubertetsdrömmar.

Playboy-imperiet blev en del av 1900-talets USA.

Jag har aldrig träffat Hugh Hefner, men jag har varit hemma hos honom.

Hugh Hefner uppfann utvikningsflickan och med det vapnet slog han upp en dörr i 50-talets kristna sexualfientliga USA. Han skapade Playboy, där han blandade kvalificerade artiklar med nakenbilder på storbystade, äppelkindade flickor. Allt kryddat med ”Playboy-filosofin” och svar på läsarnas sexfrågor.

Playboy växte snabbt, varumärket – kaninen i svart och vitt – blev ett begrepp och tidningen lanserade en sorts påhittad livsstil för män, som i dag känns mycket omodern.

Hefner höll hög nivå på sitt magasin. Det var tunga intervjuer med världskändisar, kända författare som Ernest Hemingway och Norman Mailer skrev exklusivt, det var kvalificerade kulturspalter och det var de bästa fotograferna som plåtade mittuppslaget med flickan – som Hefner själv valde ut.

Hon skulle se ut som flickan i huset bredvid, ofarlig men sexig, inte vulgär, men ändå möjlig att erövra för läsaren.

Hugh Hefner. Foto: KIRK MCKOY / LOS ANGELES TIMES / POLARIS POLARIS IMAGES

Hugh Hefner öppnade Playboy club, där medlemmarna fick en egen nyckel och där herrarna blev serverade av ”bunnies”, vackra flickor i korsett, kaninöron och liten tofs på rumpan. 

I efterhand avslöjades att flickorna hade dåligt betalt och måste le sig till dricks och acceptera klappar i baken.

När imperiet var som störst på 70-talet fanns det 35 Playboy-klubbar i världen, det var tv och film, och magasinet sålde i sju miljoner exemplar varje månad.

På 80-talet, när porren flödade, var guldåren över för imperiet. Dottern Christine tog över, stängde klubbarna, rensade i verksamheten och satsade på magasinet, video och tv-kanalen.

Hugh Hefner ägnade sig mest åt att profilera sin egen filosofi, lät sig fotograferas i sin favorithemmadress – sidenpyjamas och morgonrock – och omgav sig med vackra flickor som var 30 år yngre. Han var också partyfarbror i Playboy Mansion, 30-rumskåken bakom höga murar i Beverly Hills i Los Angeles.

Bild från "Girls of the Playboy Mansion.Foto: / KANAL 5

Där hälsade jag på i slutet av 80-talet. Jag kände en bartender, som tillhörde personalstyrkan i Playboy Mansion. Det var ett 70-tal anställda. 

Jag kom dit en förmiddag och bottenvåningen var som en restaurang med stort 24-timmars kök.

Jodå, husets herre var hemma. Han låg och sov på övervåningen.

Min kompis visade mig runt. Jag tittade in i ”lekrummet”, där det var flipperspel och andra leksaker. Sedan tog vi en promenad i  playboyens version av paradis-trädgård. 

På den gigantiska gräsmattan skuttade vita kaniner omkring. Där gick en påfågel i buskarna, ett rådjur, i en stor damm såg jag en flamingo, men aporna syntes inte till. I små dammar simmade glänsande japanska fiskar, som på den tiden kostade 1000 dollar styck.

Jacuzzi-grottan var uthuggen ur berget, vackert ljussatt och med porlande vatten. På en av väggarna hängde ett jätteporträtt av senaste blonda flickvännen.

Men man fick inte bada i grottan eftersom där förekom en olämplig bakterie.

Här på den stora gräsmattan hölls i alla år stora utomhuspartyn med Hollywoods-stjärnor. Det var omtalade fester, cirkus och show. Playboy Mansion hade både zoo-licens och permanent fyrverkeri-tillstånd.

Hugh Hefner blev på äldre dar en patetisk figur, som ständigt omgav sig med minst fyra vackra kvinnor, som nu var 60 år yngre.

Han var en skicklig publicist, som insåg att det ihopknäppta USA började förändras på 50-talet och utnyttjade det.

Han har förstås kritiserats hårt för sin kvinnosyn, hur han exploaterade kvinnokroppar. Samtidigt har han hyllats för att han bekämpat rasism, lanserat svarta jazzmusiker och författare, och han stöttade medborgarrättsrörelsen.

Nu begravs han och jag vet exakt var. På Westwood-kyrkogården i Los Angeles köpte han för många år sedan ett enkelt fyrkantigt fack för urnan. 

I hyllan bredvid står Marilyn Monroes urna. Hon var hans första utvikningsflicka.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag