Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Anders Björkman

Anita Lindblom var strålande på scenen

Anita Lindblom.Foto: KAMERAREPORTAGE/TT / KAMERAREPORTAGE TT NYHETSBYRÅN

Anita Lindblom var en äkta primadonna, både på scen och privat. 

Hennes liv var en lång rad löpsedlar och förstasidor och hon var nästan alltid i konflikt med någon.

Hennes mörka röst var sensuell, hennes utstrålning kraftfull och på scenen var hon lysande.

”Sånt är livet” var hennes största hit. Det var en engelsk låt, men som hon sjöng den, blev den hennes egen. Och Anita Lindbloms version lever fortfarande kvar. 

Hon var dansaren som blev revyprimadonna på 50-talet. Snygg och sexig i dåtidens trånga fodral, fick sitt genombrott i Scalarevyn i Stockholm, där hon sjöng ”När den svenska flickan kysser, kysser hon med öppen mun”. Hon gjorde svenska versioner av utländska schlagerlåtar, hade åtskilliga succéer under 60-talet och som många andra svenska artister en karriär i Tyskland.

Hon gifte sig med proffsboxaren Bosse Högberg från Göteborg och när han gick sina matcher, satt hon vid ringside i minkpäls. ”Åh, vilken karl jag har!”, utropade Anita på en förstasida när Högberg knockat en motståndare.

Efter sex år spolade hon Högberg. Löpsedlar. När hon inte fick bra kritik för sina skivor ansåg hon sig förföljd av media. Löpsedlar.

Hon hamnade i konflikt med Skatteverket, ville inte ge sig, och flydde från landet. Löpsedlar. 

På 70-talet återkom hon till Sverige med sin nya karl, Hollywood-svensken Gunnar Hellström. Han regisserade hennes krogshow på Hamburger Börs i Stockholm och det blev en dundrande succé. 

Hon var då en mogen erfaren artist som passade perfekt för krogshow och han gav henne den rätta inramningen. Jag var där och recenserade och var mycket positiv.

Någon dag senare ringde Anita Lindblom mig och tackade. Hon berättade att hon minsann talat med Expressens chefredaktör inför premiären … ”Och då skickade han dit dig, som förstår dig på sådan här underhållning”.

Hon trodde det gick till så. Det var hennes bild av verkligheten, hon tyglade Expressen, vilket var komiskt och tragiskt.   

Anita tröttnade på charmören Hellström – rubriker – och flyttade till Frankrike – rubriker. Det hände en olycka med hennes stora flyttlass och möbler skadades. Bland annat förstördes hennes flygel och hon krävde flyttfirman på ersättning.

Det blev en utdragen konflikt, som blev rättssak, som hon ägnade resten av sitt liv åt. Hon kunde inte släppa detta, primadonnan blev en rättshaverist.

Anita Lindblom levde i många år på Franska rivieran. Hon fick åtskilliga erbjudanden om att göra comeback, men hon tackade nej. Hon hade slutat att sjunga och ville inte länge stå på scen.

I stället ägnade hon sig åt hemlösa katter i Cannes.

Anita Lindblom var en av Sveriges stora artister under andra halvan av 1900-talet. Och publiken älskade henne, även när hon var arg på något.

Men hennes mörka röst i ”Sånt är livet”, det kommer vi att höra i många år än. Refrängen är nästan en bild av hur hon såg sin omgivning.

Sånt är livet, sånt är livet.

Så mycket falskhet bor det här.

Den man förlorar vinner en annan.

Så håll i vännen som du har kär.