Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kritiken mot SVT efter avtal med kommersiella bolag

Foto: ALEX LJUNGDAHL
Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

SVT drog under 2018 in närmare 111 miljoner kronor på samarbeten med kommersiella aktörer, visar Sveriges Televisions public service-redovisning för 2018. 

Flaggskeppet Melodifestivalen är ett av programmen som har avtal med kommersiella bolag – något som SVT nu kritiseras för.

– Hela public service bygger ju på att det ska vara något annat än ett kommersiellt drivet medieföretag, så min största invändning är att det strider mot själva grunduppdraget, säger Jan Scherman, mediedebattör och tidigare vd på TV4.

Så sent som i år gick civilminister Ardalan Shekarabi (S) ut med en varning till spelbolagen om att tona ned omfattningen och aggressiviteten i reklamen. 

Frågan har länge varit omdiskuterad och även SVT har kritiserats för beslutet att låta spelbolaget Maria Casino sponsra Melodifestivalen. 

Kanalen valde i slutet av januari att backa i frågan.

”Vi avstår helt från att ha spelbolag som sponsorer från och med turnén 2020” skrev SVT:s vd Hanna Stjärne i ett pressmeddelande vid tillfället.

Samtidigt har SVT också kritiserats för andra samarbeten med kommersiella aktörer och för den bristen på insyn i affärsverksamheten kring Melodifestivalen.

I ”Medierna i P1” menade bland annat den tidigare TV4-chefen Jan Scherman att kommersialiseringen av Melodifestivalen är utveckling som kan vara ”väldigt farlig för public service”.

– Vi vill gärna berätta hur det ser ut och hur det fungerar, men vi kommer inte berätta exakta uppgifter, svarade Peter Nyrén, programbeställare på SVT när bristen på insyn kring SVT:s affärer kring Melodifestivalen granskades i programmet. 



”Tycker det blir lagtrots”

SVT:s redovisning för 2018 visar hur Melodifestivalen drar in intäkter från samarbeten från flera kommersiella aktörer. 

Inkomsterna från samarbetena var 110,9 miljoner kronor 2018. 

Men hur stor andel som berör SVT:s samarbeten kring Melodifestivalen redovisas inte. Där har man hänvisat till affärssekretess

– Jag tycker det blir lagtrots när Peter Nyrén sitter i ”Medierna” och säger att ”vi kommer inte att redovisa utan vi kommer bara redovisa generellt”. Det är faktiskt så att Granskningsnämnden gång på fattat beslut om att det inte duger, säger Jan Scherman.



”Har en diskussion med Granskningsnämnden”

Jimmy Ahlstrand, strategichef på SVT menar dock att Granskningsnämnden nu kan ha backat i tidigare krav om detaljerad avtalsredovisning.

– Vi har en diskussion med Granskningsnämnden om det, och i det senaste utlåtandet över vår förra public service-redovisning så konstaterar vi att nämnden inte längre kräver att vi ska redovisa på avtalsnivå. Och vi hoppas att den här utvecklade redovisningen som vi gör i år ska leda till att de ger oss godkänt.

De avtal som i public service-redovisningen för 2018 inte redogörs närmare är SVT:s samarbeten med eventföretaget Live Nation och bolaget Blixten & Co.

Live Nation har ett avtal gällande licensiering av varumärket, tillhörande produktionsrättigheter och biljettintäkter, medan bolaget Blixten & Co sköter själva turnésamordningen. 

I redovisningen framkommer också att SVT:s ”övriga intäkter” uppgick till 249,8 miljoner kronor. En ökning på närmare 30 miljoner kronor jämfört med 2017.

I övriga intäkter ingår teknisk försäljning, sublicensiering av sporträttigheter och sponsringsintäkter – även där drar Melodifestivalen in pengar med sina sponsoravtal. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.