Per Morberg Foto: Cornelia NordströmPer Morberg Foto: Cornelia Nordström
Per Morberg Foto: Cornelia Nordström
Per Morberg Foto: Cornelia NordströmPer Morberg Foto: Cornelia Nordström
Per Morberg Foto: Cornelia Nordström

Kritiken mot Per Morbergs reklam

Publicerad

Konsumentverket kritiserar Per Morbergs glöggreklam – och anser att den uppmanar till alkoholbruk, skriver nyhetsbyrån Siren.

Myndigheten tycker att reklamen brister på flera punkter och ska nu ta ställning om eventuella åtgärder.

Det är i en tidningsannons från förra året som Per Morbergs starkvinsglögg beskrivs som "Smaken av julafton när den är som mest harmonisk". Reklamen innehåller också meningar som "Här är årets bästa glögg", vilket Konsumentverket inte anser är saklig fakta. De menar också att reklamen strider mot alkohollagens krav på särskild måttfullhet, skriver nyhetsbyrån Siren.

Något som Aftonbladet var först att rapportera om.

 

LÄS MER: Per Morberg tappar 15 miljoner kronor

 

Konsumentverket kan ta till åtgärder

Spritbolaget bakom Per Morbergs glögg-reklman får nu en chans att lämna ett yttrande i fallet. Efter det ska Konsumentverket ta ställning om de ska gå vidare i ärendet, skriver nyhetsbyrån Siren.

 

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Annons:
Till Expressens startsida

Mest läst i dag