Den 3 november publicerade influencern Margaux Dietz en video på sin Youtubekanal där hon filmar en berusad man som har somnat utanför hennes dörr.
I videon kallar influencern på sin 5-årige son för att ”kolla genom brevlådan”. Hon öppnar sedan dörren och går ut med sonen som petar på den sovande mannen.
I stället för att ringa 112 väljer Dietz därefter att slå en signal till kändis-PT:n Boris Kuzmic.
Polisen bekräftar: Larm om berusad man
Polisen bekräftar för Expressen att de har varit på Margaux Dietz adress i Vasastan vid den aktuella tidpunkten efter larm om en berusad man. Polisen vill dock inte gå inte på vem som ringde in, men säger att mannen inte behövde omhändertas.
Youtubevideon som nu har tagits bort från Dietz kanal med nära 300 000 prenumeranter, kritiseras hårt i kommentarsfält på influencerns Instagramkonto.
”Hur kan videon gått genom flera vuxna människor utan att NÅGON reflekterat över innehållet innan den publicerades?”, skriver en person.
Bloggbevakning: ”Hur kan man bete sig så här?”
Även Camilla Gervide som driver Nyheter24:s ”Bloggbevakning” riktar skarp kritik. Hon menar att videon visar prov på ett av de stora problemen med influencers och sociala medier – ”hur jaken på content går före exempelvis medmänsklighet, empati och vanligt jäkla folkvett”.
– Margaux har tidigare visat prov på ganska dåligt omdöme och haft en relativt gränslös inställning till personlig integritet när det kommer till vad hon publicerar, säger Gervide och tar upp att influencern ”använder sitt barn för att skapa content”.
Camille Gervide tror att det kommer bli svårt för Dietz att hitta företag som vill förknippas med infuencern framöver. Hon nämner företaget Stronger som har fått hård kritik efter videon där deras logga syns på hennes tröja.
– Det här kan få förödande konsekvenser för henne, och hennes bolag, och det oavsett vad hon kommer med för förklaring eller ursäkt.
Expressen har sökt Margaux Dietz.