Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Kritiken mot Bookbeat: ”Det blir omänskligt”

Bilden som Maya Spencer delade på Twitter under tisdagen.
Foto: Twitter / Maya Spencer
BookBeat pressbild.
Foto: BookBeat / BookBeat

Hård kritik riktas mot Bookbeat efter att de i sin marknadsföring använder bilder på mörkhyade händer – med mörka handflator.

– I sin inkluderingssträvan blir det omänskligt på något sätt, människor ser inte ut så där, säger Hanif Bali som uppmärksammat detta på Twitter. 

Bookbeats vd Niclas Sandin säger att de noterat reaktionen och pratat med sin reklambyrå om saken.

– Vi kommer inte använda den handen i kommande kampanjer, säger han i ett sms till Expressen. 

Bookbeat är en av Europas största digitala prenumerationstjänster när det kommer till ljudböcker och de har gjort samarbeten med några av Sveriges främsta författare. 

Nu har ljudboksföretaget fått kraftiga reaktioner efter att det delats bilder på deras marknadsföring på Twitter. 

Det handlar om annonsaffischer i Stockholms kollektivtrafik där händer, med olika hudfärg, håller i mobiltelefoner med olika boktitlar på displayen. 

På bland annat Twitter kritiseras nu Bookbeat för annonserna som visar mörkhyade händer där även hanflatorna är mörka. 

En av de som retweetade inlägget var M -politikern Hanif Bali. Till bilden skrev han: ”Bookbeat försöker vara woke. Människor har inte pigment på handflatan, bro.”

– Jag tycker att det är ganska symboliskt, man försöker i sitt yttersta att kvotera in så mycket hudfärger överallt och sen misslyckas man på enkel fysiologi, säger Hanif Bali. 

– I sin inkluderingssträvan blir det omänskligt på något sätt, människor ser inte ut så där, säger han. 

Trots att Bali påpekar att det är omänskligt tycker han inte att affischerna ska plockas ned. 

– Jag tycker att de borde vara kvar som ett monument över den här hudfärgiverns dumhet, säger Hanif Bali. 

”En verkar ha blivit fel” 

I ett sms till Expressen svarar Bookbeats vd Niclas Sandin att företaget noterat reaktionerna och att man har en dialog med reklambyrån om saken. 

”Vi har noterat reaktionen och har pratat med vår byrå om saken. De hade köpt in ett antal bilder av olika händer där en verkar ha blivit fel, vi kommer inte använda den handen i kommande kampanjer,” säger Niclas Sandin i textmeddelandet till Expressen.  

Byråns svar: ”Det är ett misstag som begåtts” 

Bakom designen för kampanjen står reklambyrån Bold Scandinavia. Helena Tencer är kundansvarig på designbyrån. Hon bekräftar för DN att bilden köpts in av byrån.

– Vi köper in många olika stockfoton till en bildbank, som vi arbetar med i olika syften. Här har det skett ett misstag som vi som ansvariga borde ha sett, säger Helena Tencer till DN.

Hon säger till DN att hon tar på sig det ”fulla ansvaret” för bilden – och att hon förstår reaktionerna. 

– Jag förstår dem. Det är inte så en hand ser ut. Det är ett misstag som begåtts. Givetvis ska vi alltid säkerställa att mångfald presenteras på rätt rätt.

Se senaste avsnittet av Spoiler Alert

Nyfiken på hur ”Tunna blå linjen” fortsätter när säsong 2 har premiär i höst? I Expressens tv-program ”Spoiler Alert” får du svaren.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.