Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Klädföretaget: "Inte det minsta diskriminerande"

En skärmdump från American apparels shopavdelning på deras hemsida.

Klädföretaget American apparel har anmälts till Reklamombudsmannen (RO) för diskriminerande marknadsföring mot kvinnor, skriver Metro.
Nu slår företaget ifrån sig kritiken.
– Vi anser att de visar både kläderna och modellerna på ett attraktivt vis, och att de inte är det minsta diskriminerande, skriver Ryan Holiday, marknadschef på American apparel, i ett mejl till Expressen.se.

På sin hemsida skriver American apparel om politisk aktivism, och att man driver kampanjer för invandrares och homosexuellas rättigheter.

Samtidigt kritiseras företaget för sexistisk marknadsföring av en unisex-skjorta. RO har tagit emot fler anmälningar mot reklamen och det har diskuterats flitigt i sociala medier, skriver Metro.

"Kända för provokativa bilder"

På flera bilder i annonsen poserar de kvinnliga modellerna halvnakna i bara trosor, medan männen är helt påklädda.

American apparel uppger nu för Expressen.se att man anser att bilderna inte är diskriminerande.

– Vi anser inte att det finns något i de här bilderna som inte överensstämmer med vår standard, och vi anser att de visar både kläderna och modellerna på ett attraktivt vis, och att det inte är de minsta diskriminerande, skriver Ryan Holiday i mejlet.

– American apparel är kända för sina provokativa bilder, artistiska fotografier och ett fritt uttryck inom modeindustrin.

På företagets hemsida finns också en officiell produktbild där skjortan visas på samma sätt på både den manliga och kvinnliga modellen - igenknäppt.

Ryan Holiday menar att de kritiserade bilderna rör sig om konstnärliga fotografier, och att de inte ska sammankopplas med den officiella bilden.

– Dessvärre har vissa bloggare förväxlat produktbilderna med de konstnärliga modefotografierna, vilket har resulterat i den här kontroversen.

Vill inte uppröra

Det är nu oklart om RO kan ta upp anmälan.

Först behöver man se om företaget riktat reklamen till svenska marknaden, skriver Metro.

American apparels sajt distribueras nämligen inte från Sverige.

Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig säger till Metro att ärendet ska prövas i det land där servern är placerad.

– Vi kan göra en så kallad cross-border complaint, säger hon till tidningen.

Ryan Holiday fortsätter att skriva i mejlet att man inte vill uppröra kunderna.

– Självklart vill vi inte det och vi ber om ursäkt till de som upprörs.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.