Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Klä dig som en vinnare - klä dig i rött

Röda kläder signalerar styrka. Här är Heidi Klum på språng i en röd miniklänning.

Foto: Splash

Noomi Rapace har ofta synts i rött när det är dags för gala och besök på röda mattan.

Rött står också för fruktbarhet, passion och kärlek.

Foto: Variety/Rex Shutterstock

Framgångsrika kvinnor bär rött.

Rött är nämligen en vinnarfärg, visar forskning.

Det signalerar också fruktbarhet, passion och kärlek - och är därför en utmärkt färg att bära om du vill vara attraktiv.

Våga klä dig i rött - så gör du

Camilla Thulin, designer och modeexpert:

Vilken betydelse har rött haft inom modet?
- Det är en passionens och syndens färg, på 1800-talet var bordellmammorna alltid klädda i rött och svart. Syndigast av allt var röda underkläder med svart spets, och lite så tänker många fortfarande. Men rött är också en maktfärg, Cristina Stenbeck klär sig till exempel ofta i rött. Annars är det främst runt jul som vi kvinnor i Sverige bär rött.

Borde vi bli bättre på att klä oss i rött och andra färgglada plagg?
- Vi är ovana vid starka färger, i Sydeuropa är det mycket vanligare. Här klär vi kvinnor oss mer som flickor eller som män. Vi har en lite tråkig, moralisk syn på färg. Jag tycker att färgglatt är fint på vuxna kvinnor, och det gör folk glada. Att bära rött är att våga sticka ut, färg piggar upp!

Hur tycker du att man bäst bär rött?
- Jag tycker att rockabilly-stilen är en rolig trend. Det är en fin, kvinnlig stil med mycket rött och svart och snygga klänningar. Om du är ovan vid starka färger kan du börja med en röd skarf eller en röd T-tröja som du kan ha under en svart kavaj. Vågar du lite mer är en anständig röd festklänning alltid snyggt.

Går din garderob mest i svart, vitt, grått och brunt? Då är det dags att satsa på färggladare plagg - om du vill bli mer framgångsrik. Med röda kläder sticker du ut och signalerar styrka.

LÄS MER: Snygga kläder gör dig smartare.

Att du påverkas av vilka färger du inreder ditt hem med känner du säkert till, men att det är precis likadant med kläder är det inte lika många som vet.

- Vi påverkas väldigt mycket av färger på kläder. Presidenter och andra politiker har ofta en slips med rött i, för att färgen signalerar kraft. Färg signalerar alltid någonting och har ofta en funktion, till exempel kan de visa vad som är farligt och vad som är säkert, säger Karl Ryberg, arkitekt och psykolog specialiserad på färgpsykologi.

Han klär sig själv oftast i gult när han ska föreläsa, eftersom gult stimulerar intellektet och gör dig pigg. Svart och vitt tycker han inte är så lyckat vid ett första möte. Färgglatt ökar sannolikheten för att man ska bli ihågkommen.

- Den röda färgen är starkast av alla, den ser man först. Det sympatiska nervsystemet stimuleras av rött. När du ser rött skickas signaler till hjärnan som reagerar med att stimulera produktionen av adrenalin, det ökar pulsen och blodtrycket.

Rött är en vinnarfärg

På casinon och teatrar är rött en vanlig färg, just för att få i gång vår puls. Den röda färgen används ofta för att varna eller signalera, till exempel genom röda prislappar på rean.

Inom sporten är rött verkligen en vinnarfärg. Forskning vid Göteborgs universitet har visat att herrlag i fotboll har högre vinstchanser om deras matchdräkter är röda. Det tror man delvis beror på att rött signalerar dominans och aggressivitet.

- Inom boxningen är kläderna och handskarna ofta röda. Inför matcher i vissa kampsporter lottas det vem som ska ha röd eller blå dräkt, säger Karl Ryberg.
Rött har många betydelser. Det förknippas med blod, ilska och kraft. Ett exempel är uttrycket ”se rött” som används när man blir riktigt arg.

Passionerad färg

Men färgen står också för fruktbarhet, passion och kärlek. Avbildade fruktbarhetsgudinnor är ofta klädda i eller målade i rött. I Kina klär sig brudparen i färgen. Röda underkläder anses av många vara de mest sexiga, fast de kan även ses som syndiga.

Men det är inte alltid som rött är rätt. Enligt brittiska traditioner ska du aldrig ha färgen på dig på det första affärsmötet. Det kan ses som provocerande och om du eller någon annan är stressad eller arg kan känslorna förstärkas.

Samma sak gäller för inredning. Rött ses sällan på fängelser och tandläkarmottagningar, för att inte förstärka ilska eller rädsla.

 

Fotnot: Artikeln är uppdaterad 2015-09-10.

Detta signalerar färgerna:

Rött: blod, kärlek, passion, aggressivitet, dominans, värme. Den starkaste färgen av alla. Används på prislappar och reaskyltar.
Grönt: blad, grönska, skog, miljö, gröngöling, ungdom. Används till nödutgångar, av apotek och miljöorganisationer.
Gult: sol, dag, aktivitet, intellektuellt, pigg, vaken. Används på löpsedlar eftersom vi läser fortare på gul bakgrund. Populär som väggfärg, används mer sällan på kläder. Lärjungen Judas färg var gul, därför förknippas gult också med snålhet och falskhet.
Blått: natt, skymning, vila, paus, lugn, pålitligt, tryggt, traditionellt. Används som partifärg av konservativa inom politiken, på flygplan och inom affärsvärlden. Ständigt populär färg, speciellt för män.
Orange: värme, knaperstekt. Används i smink och som belysning på primadonnan på teatern.
Isblått: kyligt, svalt. Används till frysboxar och dryck som mineralvatten.
Lime: vår, nytt, piggt, ungt, fräscht. Kallades tidigare ärtgrönt eller vårgrönt, sedan 1997 oftare lime.
Detta signalerar färgernaplommon, höst, pålitligt, gediget. Har varit lite av änkans färg tidigare.
Rosa: barnsligt, sött gulligt, flickfärg. Har i västvärlden länge varit en färg som få män velat bära, men i Indien bär siker gärna rosa. Homosexuella utmärktes med rosa märken under nazitiden i Tyskland.

Annons:
Expressen Refunder Julklappar

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!