Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kenza fälld i domstol för reklaminlägg

Influencern Kenza Zouiten Subosic fälls.
Foto: KARIN TÖRNBLOM / IBL
Influencern Kenza Zouiten Subosic.
Foto: SIGGE KLEMETZ / STELLA PICTURES

Influencern Kenza Zouiten Subosic fälls av Patent- och marknadsöverdomstolen för smygreklam i sina sociala medier.

I domen i målet mellan KO och hennes bolag framgår det att flera av hennes inlägg saknar reklammarkering.

Bland annat i inlägg från en resa till Zanzibar som ett glasögonvarumärke bekostat, enligt Konsumentverket.

Ett pågående tvistemål mellan Konsumentombudsmannen, KO, och influencern Kenza Zouiten Subosic, 30, bolag har pågått sedan 2019 gällande smygreklam

Patent- och marknadsöverdomstolen har prövat 31 olika inlägg som infuencern publicerat på sina sociala medier – och nu finns en slutgiltig dom.

Där framgår det att 19 av inläggen inte har varit tillräckligt tydligt markerade som reklam.

”I samtliga inlägg förekom i olika stor omfattning ett glasögonvarumärke. Enligt KO:s uppfattning borde alla inlägg betraktas som reklam och därmed tydligt markeras som reklam”, står det.

Influencern: ”Inte reklam”

Kenza Zouiten Subosic anser att det bara är två av de 31 inläggen som varit reklam. Därför har övriga inlägg inte reklammarkerats.

”Enligt henne fanns en överenskommelse om ersättning enbart för dessa 2 inlägg. De andra 29 inläggen var, enligt hennes uppfattning, inte reklam eftersom hennes avsikt aldrig var att göra reklam för glasögonvarumärket utan bara att förmedla sin egen personliga uppfattning eller sina bilder”, står det.

Ersattes med resa till Zanzibar

Men domstolen håller inte med och syftar bland annat på en betald solresa 2017.

”Det är flera andra inlägg som också har ett kommersiellt syfte och som har gjorts för att främja glasögonmärket. Detta eftersom domstolen bland annat anser att en resa till Zanzibar, där fotografier för reklamkampanjen togs och som bekostades av glasögonföretaget, var en del av ersättningen för uppdraget”.

Domen är slutgiltig och viktig, skriver Konsumentverket.

”Eftersom det är ett vägledande avgörande för vad som är grunden för ett kommersiellt samarbete mellan ett företag och en influencer – och därmed vad som är reklam i en influencers flöde”.

Domstolen har även beslutat att höja det ursprungliga vitesbeloppet från 200 000 kronor till en halv miljon kronor om hon skulle publicera liknande inlägg igen.

Expressen har sökt Kenza Zouiten Subosic.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.