Kändisarnas ilska mot H&M:S "stora" modell

Publicerad

Kändisarna reagerar nu starkt mot H&M:s kampanj och vad företaget kallar för en plus size-modell.

– Det är en mycket märklig syn. Jag undrar hur en sådan här annons kan gå igenom, säger programledaren Anna Brolin.

H&M:s nya katalog damp ner i de svenska hemmen i förra veckan.

I den poserar en kvinna som företaget väljer att kalla för "plus size".

-Som jag ser det speglar det inte alls plus size. Det är en märklig syn, som inte kan vara till godo för unga tjejers självkänsla, säger programledaren Anna Brolin.

Borde sluta använda begreppet

TV4-profilen har tidigare pratat om just vikthetsen som finns i yrket – och om begreppet plus size.

Hon menar att H&M borde ta in fler storlekar – och sluta använda ordet.

-Att överhuvudtaget försöka kategorisera människor, att man är plus size, är onödigt. Varför inte bara ha storlekar som passar alla?

Författaren Lena Sundström reagerade också på katalogen under söndagen:

"Först tänker jag att jag måste ha missuppfattat begreppet "plus size". Vad är detta HM?" skriver hon på Twitter.

Kritik

PR-konsulten Linda Hörnfeldt driver en blogg på Veckorevyn mot just det idealet:

"Enligt H&M räknas du som "plus size" om du är över storlek 44. I H&M:s senaste katalog får denna modell vara ansiktet utåt för deras "plus size"-kollektion. Någon som tror att hon drar storlekar över 44?" skriver hon.

Exkluderar 30 procent

Liksom Anna Brolin förstår hon inte varför det görs en speciell typ av kläder för personer över storlek 44.

"Att några av världens största klädföretag känner sig bekväma att exkludera ungefär 30 procent av Sveriges kvinnliga befolkning (de som bär över storlek 44) ur sin målgrupp, och meddela dem att detta är kläder som inte passar för dem, handlar inte om efterfrågan. Den finns. Dessa kvinnor finns, de som faktiskt vill klä sig snyggt och synas" skriver Hörnfeldt.

Håkan Andersson, som är presskontakt på H&M, säger till Aftonbladet:

– Det är tråkigt om vi upprört någon med här bilden vilket inte alls har varit vår avsikt. Alla våra plusmodeller som vi använder oss av har storlek mellan 44 och 54 som vi också erbjuder i sortimentet.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Annons:
Till Expressens startsida

Mest läst i dag