Ett nytt tv-bråk har drabbat Sverige.
Denna gång är det Discovery och Telia som inte har lyckats nå en ny överenskommelse om ett nytt distributionsavtal.
Beskedet är därför att kanal 5, från och med klockan 08.00 på tisdagsmorgonen, släcktes ner för Telias alla 770 000 kunder.
– Vi erbjöd Telia att förlänga under dagen, men det tackade de nej till. Men vi hoppas att de är redo att förhandla, säger Daniel Lagerqvist.
Presschef för Telia Irene Krohn bekräftar att Telia inte längre har tillåtelse att sända kanal 5.
– Det har ju varit en förhandling och nu har vi inte längre ett avtal så nu har vi inte rätt att sända kanalerna längre. Och anledningen till det är ju att vi helt enkelt inte kunde enas eftersom vi menar att det skulle innebära en på pass stor försämring för våra kunder, säger hon och fortsätter:
– Bland annat så innebär det att allsvenskan och visst annat innehåll inte kommer kunna vara tillgänglig på vanlig tv. Vi vet att största delen av tittandet fortfarande görs vi vanlig tv särskilt sportinnehållet och det försvårar ju också för äldre som inte har något digitalt alternativ.
Kanalerna som släcks ner
Kanalerna som försvinner från Telia är:
Kanal 5
Kanal 9
Kanal 11
Eurosport 1
Eurosport 2
Discovery Channel
Investigation Discovery
Animal Planet
TLC
Discovery Science.
Hoppas på en lösning
Discovery har nyligen slutit avtal med Telenor och Viasat. Men enligt Discovery kräver Telia betala mindre för Discoverys innehåll än resten av marknaden ”och det kan vi inte gå med på”, konstaterar Daniel Lagerqvist.
– Vi har inte nåt en överenskommelse med avtalet. Vi har olika syn på detta. Vi vill fortsätta förhandla och hoppas att Telia gör detsamma, säger kommunikationschefen till Expressen TV.
– Jag kan inte gå in i detalj vad förhandlingarna handlar om, det handlar om tillgång till våra kanaler och hur man ska se på dem.
Discovery meddelar också att nio andra Discoverykanaler försvinner från tablån för alla Telia-kunder.
Finns det några nya planer på förhandlingar med kanal 5?
– Vi håller dörrarna fortsatt öppna. Vi beklagar verkligen det här att våra kunder kommer i kläm, det är en jättetråkig situation, säger Irene Krohn, presschef för Telia.
Finns det någon förhoppning från er sida när kanal 5 kommer kunna visas igen för era kunder?
– Jag vågar inte spekulera i det, men vår förhoppning är ju naturligtvis att vi ska komma överens.