Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

K-Rauta stoppar kampanj med Paolo Roberto

Tv-stjärnan togs av polis misstänkt för sexköp.
Paolo Roberto har erkänt att han köpt sex. Han greps i samband med en stor sexrazzia i centrala Stockholm.
Foto: ANNA-KARIN NILSSON
K-rauta drar nu tillbaka sin kampanj med den kända tv-profilen.
Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
Coop på Bondegatan på Södermalm i Stockholm rear just nu ut produkterna ”Paolos”.

Paolo Roberto sparkas från TV4, Rix FM avbryter samarbetet och Coop slutar sälja hans produkter.
Samtidigt dras nu byggvaruhuset K-Rautas kampanj med den kände tv-profilen tillbaka - efter en intern uppmaning.

– Så fort vi fick vetskap om det brott Paolo begått och erkänt så var beslutet att avsluta detta samarbete väldigt enkelt, säger Erik Öhlin, operativ chef för K-Rauta. 

Paolo Roberto gick under fredagseftermiddagen ut i TV4 och erkände att han under torsdagen tagits av polis vid en sexköpsrazzia på Östermalm i Stockholm.

I en intervju med programledaren Jenny Strömstedt påstår Paolo Roberto att det var första gången han köpte sex.

– Det har inte med sex att göra, säger han lägger till att ”det inte har med henne att göra” – och syftar på den kvinna han köpte sex av.

– Det har alltid funnits ett kryphål i mitt liv, säger han.

Paolo Roberto säger att han inte brydde sig om att kvinnan, som kommer från en av Europas fattigaste länder, befann sig i en utsatt situation.

Han säger sig ha ändrat åsikt efter att han åkte fast.

Coop och Ica: Slutar köpa in produkterna

Paolo Robertos varumärke Paolos säljer italienska matvaror och produkterna finns hos flera svenska butikskedjor. Coop säger nu att man slutar köpa in fler varor från Paolos.

– Vi har följt det här med stort allvar. Som leverantör hos oss ställer vi högra krav på miljö, hållbarhet och etik, när man bryter mot vår uppförandekod måste vi få svar från bolaget. Det betyder att vi inte kommer att ta in fler varor från Paolos till vårt centrallager men vi kommer att fortsätta sälja de produkter vi redan har i lager, säger Kim Rydeheim på Coop.

Under lördagen meddelar även Ica att man har beslutat att inte längre köpa in varor från Paolos, med omedelbar verkan. 

– Vi har nåtts av uppgifterna och tar avstånd från handlingarna, säger Jonas Mjöbäck på Icas pressjour.

Får sparken från egna märket

På fredagskvällen meddelar ”Paolos” att man sparkar entreprenören från hans eget varumärke.

– Vi ser oerhört allvarligt på den oförsvarliga handlingen och tar avstånd från både honom och och all form av brottslighet, säger Ken Nygren, kommunikationschef på Evanoff group AB, Paolos största delägare, till Aftonbladet.

Vad produkterna kommer heta i framtiden är inte klart.

Enligt Nygren kommer Paolo Roberto inte vara verksam i företaget alls och ska därmed även petas som delägare.

K-Rauta stoppar kampanjen med Paolo Roberto

Paolo Roberto har haft flera uppdrag för TV4, där han bland annat har lett programmet Farmen sedan 2015. I går, fredag meddelade de att han har fått sparken från kanalen:

”Vi har fria och oberoende nyhetsredaktioner som måste svara för sina egna publiceringar. TV4 Media tar kraftigt avstånd från programledarens oförsvarliga agerande och meddelade honom i morse att han inte kommer att leda några tv-program hos oss.”, skriver Charlie Forsberg, kommunikationschef på TV4, i ett sms till Expressen.

Under fredagskvällen var Paolo Roberto borta som kock och även hans recept var bortplockade på TV4-gruppens receptsajt Köket.se. 

Sajten skriver i ett mejl till Expressen att Köket ”tar kraftigt avstånd från programledarens oförsvarliga beteende. Vi kommer nu att ta bort alla recept och annat innehåll i Kökets kanaler från programledaren och kommer inte att arbeta med honom framöver.”

Även RadioRix FM meddelar på Instagram att man avslutar samarbetet med Paolo Roberto med omedelbar verkan och att tv-stjärnan inte längre kommer att höras i morgonshowen Rix Morronzoo.

Butikerna uppmanades att omedelbart ta bort Paolo-material

Nu står det också klart att byggvaruhuset K-Rauta avslutar sin kampanj med Paolo Roberto. 

I ett internt utskick på K-Rauta uppmanas samtliga butiker att efter det inträffade ta bort allt marknadsföringsmaterial med Paolo Roberto på. Såväl affischer, som kort kopplade till den pågående kampanjen.

 – K-Rauta har haft ett erbjudande till medlemmar i vår kundklubb om en digital träningstjänst ”15 med Paolo” där Paolo Roberto ger olika träningstips, säger Erik Öhlin, operativ chef för K-Rauta. 

Han säger att varuhuskedjan agerade direkt när de fick vetskap om brottet. 

– Så fort vi fick vetskap om det brott Paolo begått och erkänt så var beslutet att avsluta detta samarbete väldigt enkelt då vi absolut inte står bakom dessa handlingar, säger Erik Öhlin. 

Tv-profilen erkänner i TV4 att han köpt sex - se klippet här.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.