Foto: KARIN TÖRNBLOM / IBL BILDBYRÅ / IBL BILDBYRÅ / IBLABFoto: KARIN TÖRNBLOM / IBL BILDBYRÅ / IBL BILDBYRÅ / IBLAB
 Foto: KARIN TÖRNBLOM / IBL BILDBYRÅ / IBL BILDBYRÅ / IBLAB
Foto: MALIN EIREFELT / MALIN EIREFELTFoto: MALIN EIREFELT / MALIN EIREFELT
 Foto: MALIN EIREFELT / MALIN EIREFELT

Julvärdarnas listiga kupp mot SVT avslöjad

Publicerad

Lotta Lundgren och Erik Haags tidigare reklamavtal får tittare att hota med bojkott på julafton.

Men nu menar julvärdarna att de visst följer SVT:s regler – genom att utnyttja en lucka.

– Vi är helt rena, säger Lotta Lundgren.

Lotta Lundgren och Erik Haag är i SVT:s och public service hetluft. I måndags presenterades duon som årets julvärdar och under torsdagen har parets nya serie "Bye Bye Sverige" premiär i SVT1.

Lundgren och Haag har tidigare gjort succé i SVT med bland annat serien "Historieätarna" och 2015 års julkalender ”Tusen år till julafton”.

Men det har inte bara varit uppdrag i public service för duon. Efter SVT-produktionerna har båda två deltagit i reklamkampanjer för kommersiella bolag – något som inte bara fallit väl ut bland tittare. Under måndagen hotade flera med att bojkotta SVT på julafton på grund av duons kommersiella historia. 

 

LÄS MER: Lotta Lundgren och Erik Haag om livet ihop

 

Duckar SVT:s regelverk

Men duon själv svär sig fria från skuld. De har följt SVT:s eget regelverk för reklamavtal, menar Lotta Lundgren.

– Det är inte så svårt. SVT har jättetydliga karensregler hur stort glapp man måste ha när man gör kommersiella samarbeten, säger hon och lägger till: 

– Vi har inte hållit på med det på bra länge.

Hon menar även att det inte egentligen var julvärdskapet som var mest illa ute. Under torsdagen sänds premiären av "Bye Bye Sverige" och även där lyckas Lundgren och Haag ducka regelverket. 

– Det går alldeles rent runtom oss. Och det är ju tursamt, annars hade det inte gått, säger Lotta Lundgren.

Stora rädslan inför julafton

Foto: KARIN TÖRNBLOM / IBL BILDBYRÅ / IBL BILDBYRÅ / IBLAB

Men det finns fortfarande dispyter att reda ut för duon.  Ännu är det  inte klart vem av dem som kommer att tända ljuset – och att sändningen inte är planerad in i detalj.

– Vi håller på att tjafsa om det. Det har eskalerat efter offentliggörandet. Jag säger att vi måste skriva det där manuset, har Lotta Lundgren berättat i SVT.

Trots att duon har setts i många produktioner ihop börjar de inte tröttna på varandra.

– Nä, tvärtom. Nu börjar vi hitta det på riktigt, berättar Lotta Lundgren i SVT och lägger till att de är duktiga på att vara lediga ihop:

– Vi är bra på att sluta jobba båda två. Vi är två riktiga slappisar, säger Lotta.

 

LÄS MER: Tittarilskan mot SVT efter valet av julvärdar

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag