Så här dagarna inför Oscarsgalan brukar spådomarna annars handla om ren matematik. Alltså vilka filmer som vunnit vad under säsongen. Går man bara igenom det noga, så brukar man kunna ana ett mönster som ger en fingervisning om var Oscarsstatyetterna kommer att landa.
I år har det mesta talat för Jane Campions ”The power of the dog” som bästa film. Den leder Oscarsligan med hela 12 nomineringar, och har också plockat hem vinsterna på Bafta, Critics choice awards och Directors guild. Men för en vecka sen kom ”CODA”, nästan från ingenstans, och vann på Producers guild awards.
Det kan tyckas som en detalj, men PGA är det pris som med sitt röstsystem mest liknar Oscars, och framför allt så har ingen lågbugetfilm som vunnit på PGA någonsin förlorat kampen om bästa film på Oscarsgalan.
Samtidigt så har ”CODA” bara tre nomineringar, och ingen film med så få nomineringar har blivit bästa film förr heller.
Men i år kan det vara annorlunda.
Att nomineringarna blivit så få kan nämligen bero på att ingen riktigt hade hunnit få upp ögonen för filmen inför nomineringarna. Nu har man det, vilket också ger ”CODA” en viss fräschör.
Men framför allt så talar pandemi- och krigstidens sug efter glada nyheter, för ”CODA:s” chanser. Filmen är inte bara en underdog (som plockades upp på Sundance av Apple), utan även ett värmande feelgood-drama om en en hårt arbetande döv fiskarfamilj med en sångbegåvad dotter.
Pappan spelas av Troy Kotsur som dessutom spås bli den första döva manliga skådespelaren att belönas med en Oscar någonsin.
Bortom denna David och Goliat-kamp, så har det största samtalsämnet hittills varit att åtta tekniska kategorier kommer att delas ut före själva galan. Bland annat bästa smink. Jessica Chastain som är nominerad till bästa kvinnliga skådespelare för ”The eyes of Tammy Faye”, har därför slutit upp för sitt Oscarsnominerade sminkteam, genom att nobba röda mattan.
Ett ädelt drag. Men uppmärksamheten och Chastains karisma gör inte underverk för svenskchanserna i kategorin där Love Larson och Eva von Bahr är nominerade för ”Dune” och Göran Lundström och Anna Carin Lock för ”House of Gucci”.
Vår bästa utväg är antagligen att göra Norges sak till vår.
Det är visserligen inte säkert att deras ”Världens värsta människa” blir bästa internationella film. Där ligger japanska ”Drive my car” bättre till. Men helt klart är i alla fall att Liv Ullman får en Hedersoscar, och det kan ju svensk film i alla fall lite grann ta åt sig äran för.
Fotnot: Oscarsgalan äger rum natten mot måndag 28 mars och leds av Amy Schumer, Regina Hall och Wanda Sykes.