Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Isabella Löwengrip fälls – dolda agendan för läsarna

Isabella Löwengrip berättar själv: ”Kan behöva ändra mitt liv”
Foto: SVEN LINDWALL
Foto: SVEN LINDWALL
Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Influencern Isabella Löwengrip fälls för smygreklam av Reklamombudsmannens opinionsnämnd, skriver Siren.

Det är ett inlägg där profilen länkade till en klänning hon hade på sig, utan att märka det som reklam, som nu har fällts.

Isabella Löwengrip har lyft motargument – men inte lyckats ändra Reklamombudsmannens bedömning.

Bloggaren och entreprenören Isabella Löwengrip, 29, har fällts av Reklamombudsmannens opinionsnämnd för smygreklam – igen.

Det rapporterar nyhetsbyrån Siren.

Det är ett av Isabella Löwengrips blogginlägg från i maj förra året, med titeln ”Intensiva dagar”, som har anmälts till Reklamombudsmannens opinionsnämnd av en privatperson, och nu fällts för smygreklam.. I blogginlägget visar Löwengrip upp sig själv klädd i en svart klänning, och länkar sedan till en svensk modesida under bilden.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd skriver i sitt beslut att det inte var tillräckligt tydligt att det rörde sig om reklam i inlägget, och att det inte heller är tillräckligt tydligt vilket företag det görs reklam för.

Isabella Löwengrip försvarar handlingen

Isabella Löwengrip håller inte med om beslutet, och har i ett eget yttrande lagt fram flera argument till varför inlägget inte ska fällas för smygreklam – något som Reklamombudsmannens opinionsnämnd inte har tagit hänsyn till. ”Blondinbella” tycker att en genomsnittlig konsument och läsare av hennes blogg borde förstå att det rör sig om reklam, skriver Siren.

”Innan länken anges att det är fråga om en reklamlänk och det finns inget i texten som skulle få en genomsnittlig konsument att tro att klänningen var från någon annan än annonsören”, står det i Löwengrips yttrande i fallet.

Expressen har sökt Isabella Löwengrip, som avböjer att kommentera.

Kundernas missnöje efter samarbetet med Löwengrip

Kundernas missnöje efter samarbetet med Isabella Löwengrip

VD:n om influencermarketing: ”Det är en köpa grisen i säcken industri”

Ida Wargs och Alexander Pärleros miljonimperium

Så mycket pengar drar entreprenörerna in

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.