Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Internt missnöje på SR om Lotta Bromé

Lotta Bromé slutade på Sveriges Radio efter anklagelserna om sexuella trakasserier. Foto: JORMA VALKONEN / IBL
Rapporteringen om Lotta Bromé i SR-kanalen P5 har diskuterats på ett internt möte. Foto: ALEX LJUNGDAHL

"Ekot" kritiseras för sin rapportering om Lotta Bromé – i "Medierna" i SR anklagas redaktionen för att ha återgivit information som "strider mot bättre vetande".

Samtidigt har rapporteringen i SR-kanalen P5 diskuterats på ett internt möte:

– Folk är liksom inte glada över hur det har skötts internt, berättar en person som arbetar på P4 och P5.

Under tisdagen meddelade den före detta "P4 Extra"-stjärnan Lotta Bromé att hon slutar på Sveriges Radio. I ett inlägg på Facebook skrev hon att anledningen var att P4 Extra ska förnyas, och att hon därför bestämt sig för att gå vidare i karriären.

Men samtidigt har Expressen kunnat berätta att Lotta Bromé har utretts internt på Sveriges Radio för sexuella trakasserier. Flera SR-anställda har anklagat henne för att ha betett sig olämpligt och maktfullkomligt – och Expressen har talat med flera personer som vittnat om programledarens olämpliga uppträdande.

I lördagens avsnitt av "Medierna", ett program på Sveriges Radio som granskar medier och journalistik, kritiserar man det egna företagets flaggskepp "Ekot". Eftersom de olika SR-redaktionerna har olika utgivare har det granskande programmet själva valt att censurera bort Lotta Bromés namn med hjälp av ett pipande ljud.

LÄS OCKSÅ: SR-upproret slutade med att Lotta Bromé lämnade

Olle Zachrison, ansvarig utgivare för "Ekot". Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Erik Petersson: "Strider mot bättre vetande"

I programmet uttrycker reportern Erik Petersson att Ekots rapportering totalt havererat när man beskrivit Lotta Bromés sorti:

– Inte med ett ord, varken på webben eller i radion, nämns det där andra, om sexuella trakasserier och maktmissbruk som radions egen internutredning slagit fast, berättar Erik Petersson. 

Reportern på "Medierna" berättar att "Ekot" i en webbpublicering citerar Lotta Bromés inlägg på Facebook – där de påstådda sexuella trakasserierna inte nämns alls. 

I stället väljer man att återge förklaringen att "P4 Extra" ska göras om och förnyas.

– Det är ju inte frågan om att ni inte kan berätta allt här. Det är ju en fråga om att ni, i en artikel, faktiskt återger information som ni som redaktion vet strider mot bättre vetande, som inte är hela sanningen, som inte är en förklaring. Är det här ens journalistik?, frågar reportern Erik Petersson.

Olle Zachrison, ansvarig utgivare för "Ekot", försvarar sitt program:

– Jag tycker att det här är journalistik. Vi tyckte att det var relevant att publicera att den här profilen lämnar företaget. Vi håller inte på med någonting annat. Vi håller liksom inte på med någon företagskommunikation, utan det får andra enheter inom Sveriges Radio göra. 

LÄS OCKSÅ: Interna raseriet mot SR efter Lotta Bromés avsked: "Ett hån"

En källa säger att många på Sveriges radio är upprörda över hur ledningen har hanterat anklagelserna mot Lotta Bromé. Foto: ALEX LJUNGDAHL

Sändning om Lotta Bromé togs upp på möte

Diskussionen kring rapporteringen om Lotta Bromé har även spridit sig till andra delar av Sveriges Radio.

På onsdagsmorgonen sändes i vanlig ordning programmet "P5 morgon" på SR-kanalen P5 Sthlm. I ett av nyhetssvepen berättade nyhetsuppläsaren om den senaste tidens skandaler i samband med metoo – och riktade därefter ljuset mot det egna företaget:

– Här på Sveriges Radio har en internutredning av den här typen gjort att programledaren Lotta Bromé till slut valde att lämna företaget, någonting hon gick ut med själv på sina sociala medier i går. Det här skriver SVT Nyheter, sa nyhetsuppläsaren bland annat.

Enligt uppgifter till Expressen togs nyheten upp på ett möte med företagets ledning.

LÄS OCKSÅ: Lotta Bromés egna ord – slår tillbaka mot anklagelserna

Hemsidan för ”Medierna”.

Medarbetaren berättar om mötet

En person som arbetar på P4 och P5 bekräftar att mötet ägde rum:

– Det var ingen jättekonstig stämning i luften, det var inget aggressivt möte om du förstår. Det finns ju sådana också, säger medarbetaren och fortsätter:

– Det var mer: "Hur tänkte ni?" Då förklarade vi hur vi resonerade. Det finns många parametrar till varför vi valde att göra som vi gjorde.

Personen menar att företagets sätt att hantera uppståndelsen kring Lotta Bromé inte har sett likadant ut som nyhetsuppläsarens ord i sändningen:

– Det har mer varit tyst, att hon har varit sjukskriven och så vidare.

Medarbetaren berättar att man kom fram till att allt innehåll som handlar om Lotta Bromé framöver kommer behöva godkännas av ansvarig utgivare.

Andreas Miller är kanalchef för SR Stockholm, där de lokala kanalerna P4 Stockholm och P5 STHLM ingår.

Han kommenterar mötet i ett mejl via biträdande presschefen Eva Sahlin:

”Vi varken bekräftar eller dementerar interna möten. Och vi har inga ytterligare kommentarer.”

LÄS OCKSÅ: ”Hon är helt blind för sitt maktmissbruk”

Hemsidan för ”Ekot”.

Medarbetaren: "Det sägs ingenting"

Samtidigt berättar personen att många på Sveriges radio är upprörda över hur ledningen har hanterat anklagelserna mot Lotta Bromé.

– Folk är liksom inte glada över hur det har skötts internt, säger medarbetaren och fortsätter:

– Det är just det att de inte har hanterat det, att det har varit tyst. Det sägs ingenting. Det har varit locket på.

Medarbetaren uttrycker vidare att det finns en oro bland personalen att det ska framstå som att man stoppar huvudet i sanden:

– Det är oss som folk frågar, säger personen och berättar att det inkommer många frågor från lyssnare kring frågan.