Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Inne med rekordhöga klackar - men varning för kroppsskador

PÅ HÖG HÖJD. Vackra men potentiellt farliga. Ett allt för flitigt användande av skor med höga klackar kan leda till flera olika fysiska problem.Foto: Lisa Björk
GÖTEBORG. Kilklack, stiletto och träklack.
I vår är det inne med extremt höga klackar.
Men du bör vara försiktig - skorna kan ge dig både ryggproblem, krokiga tår och för kort hälsena.

FAKTA

Att tänka på!


Sätt ner hälen först när du går.
Räta på ryggen.
Ställ dig framför
en spegel och träna på att ha en god hållning.

Hur ofta brukar du gå i högklackat?

Thomas Särén jobbar som legitimerad ortopedingenjör i Borås och har över 25 års erfarenhet av att arbeta med fötter. Han menar att det finns en risk med att använda de höga skodonen alltför mycket. Victoria Beckham är känd för att nästan alltid gå i extremt högklackade skor. Detta har medfört att hon fått problem med både ben och fötter. Foto: Fame Pictures

Belastar ryggen

- När du använder höga klackar behöver du svanka mycket mer i ryggen för att kompensera klackhöjden, så att du inte trillar framåt. Det belastar ryggen och även framfoten. Går du dessutom med krokiga knän får du ett extra slitage på knäleden.
Enligt Thomas Särén är det en stor omställning för kroppen att bära höga klackar. Och för många är det svårt att gå i de höga skorna.
- Folk är inte vana vid att gå i högklackat. Om du tittar på tjejer på stan som går med höga klackar, så går många av dem med krokiga knän. Det ser inte särskilt bra ut. Det krävs en god hållning för att kunna gå med en sådan sko. Och det är inte lätt.

Går att träna upp

Positivt för alla tjejer och kvinnor som ändå önskar kunna använda de höga skorna är att det går att öva upp förmågan att gå i högklackat. Med bibehållen god hållning.
- Det är en träningssak. Men generellt sett är det alltid sämre för kroppen att gå i höga klackar, även om man är bra på det, säger Thomas Särén.
En liten klack går dock bra. Upp till tre centimeter höga klackar kan man kompensera med fotleden.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.