Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Influencer-kritiken – mot klädmärkets nya satsning

Alice Stenlöf är ansiktet utåt när Victoria's Secret satsar i Sverige. Foto: JARI KANTOLA / STELLA PICTURES
Men flera influencers riktar nu kritik mot företaget. Bland annat Peg Parnevik. Foto: EERO HANNUKAINEN / IBL
Även Alexandra Nilsson ställer sig kritisk.Foto: KARIN TÖRNBLOM/TT / KARIN TÖRNBLOM TT NYHETSBYRÅN
Cassandra Klatzkow.Foto: /IBL / /IBL
Victoria secrets modevisning.Foto: GG/FAMEFLYNET PICTURES / STELLA PICTURES

Omdiskuterade underklädesmärket Victorias secret öppnar sin första stora butik i Sverige, och tar hjälp av influencern Alice Stenlöf när de strävar efter att bli mer inkluderande.

Men strategin får kritik - bland annat från andra svenska influencers som menar att löftet om bredare målgrupp bara är ett sätt att tjäna pengar.

”Det finns inget som visar att dom ens försöker vara mer inkluderande än att endast säga att dom är det. Handlingar väger tyngre än ord”, säger bloggaren Alexandra Nilsson.

Samtidigt tror flera varumärkesexperter att det är svårt för underklädesjätten att genom den här kampanjen förändra bilden av sig själv.

Underklädesmärket Victorias secret har varit ämne för debatt under många år. Med sin omtalade modevisning varje år har märket kritiserats för att bara lyfta väldigt smala kvinnor, och främja ett ohälsosamt och orealistiskt utseendeideal.

I höst ska märket öppna sin första stora affär i Norden, i Stockholm, och har inför det tagit hjälp av influencern Alice Stenlöf.

”Jag har fått äran att vara den första som jobbar med Victorias secret Sverige. Jag har samlat en grupp av inspirerande kvinnor som alla bär otroliga kollektioner från Victorias secret”, skriver Alice Stenlöf i ett sponsrat inlägg på Instagram.

Hon fortsätter:

”Jag är så spänd över att följa VS Sverige på deras resa när de jobbar mot att bli ett mer inkluderande varumärke.”

Kritiken från influencers: ”Handlingar väger tyngre än ord

Samtidigt är det flera andra influencers som kritiserar underklädesmärket för deras helvändning, och menar att det bara är ett sätt för dem att tjäna mer pengar.

Bloggaren Alexandra Nilsson, som också har den nystartade podcasten ”Storleken spelar roll”, är skeptisk till att Victoria's secret är intresserade av förändring på riktigt.

”Jag tror inte Victoria Secret försöker vara mer inkluderade alls. Dom använder sig av Influencers som är inom normen, dvs vita smala kvinnor. Modellerna som används på deras sociala medier är i storleken xxs. Precis som innan. Det finns inget som visar att dom ens försöker vara mer inkluderande än att endast säga att dom är det. Handlingar väger tyngre än ord”, skriver hon i ett meddelande till Expressen.

Att ändra bilden av ett varumärke är svårt, enligt sociala medier-expertern Niclas Strandh som jobbar med PR-byrån JMW Golin.

Men han anser också att det är rätt att samarbeta med influencers för att försöka göra det.

– Det är klart att om man kan få personer som man anser har en okej uppfattning och är uttalade åt den position man vill åt, så blir det ju en påverkan gentemot framför allt den målgrupp man vill nå som man kanske inte kan nå när man gör vanlig pr, säger han.

– Sedan är det i det här fallet en ganska svår positionsförflyttning där Victoria's secret har stått för en ytterlighet i diskussionen kring hur man hanterar kvinnobilden i reklam. Det negativa ligger alltid kvar och skvalpar.

Han får medhåll av varumärkesexperten Tobias Brandt på varumärkesbyrån Grow. Han säger att det tar tid att förändra bilden av ett varumärke.

– Och framför allt behöver man jobba på det i samtliga nivåer i verksamheten. Det hjälper inte bara att man har ett samarbete med en influencer, däremot kan ju ett sådant samarbete vara ett sätt att aktivera en förändring och få ett genomslag. Men om det inte finns substans bakom och en ambition från bolaget där man kommunicerar det här i samtliga delar av verksamheten, från produktivutveckling och kommunikation till hur det ser ut i butiker, då är det svårt att tro att man åstadkommer någon reell förändring, säger Tobias Brandt.

https://www.instagram.com/p/B4Nb8NjAxSB/

”Fått mig att hata min kropp”

Även Peg Parnevik lyfter frågan om Victoria's secrets motiv bakom sin mer inkluderande image.

Hon menar att märket gör samma sak som alltid – men att de paketerar det som om de vill främja självkärlek.

”Vad som är problematiskt här är att VS lägger en self love-tag på deras samma gamla trötta fantasitjej-skit.”

Kroppspositiva influencern Cassandra Klatzkow, som har sjungit med artister som Sabina Ddumba och Miriam Bryant, är skeptisk till märkets försök att bli mer inkluderande, och undrar hur de ska gå till väga för att det ska bli mer än bara prat.

”Ser att Victorias secret Sweden lanseras i Sverige med hjälp av influencers där de pratar om hur VS gör dom självsäkra och det skaver sönder i mig. Victorias secret? Finns inget brand som fått mig att hata min kropp mer än dom tror jag? Och har väldigt svårt att glömma att dom för mindre än ett år sedan uttalade sig både trans- och fettfobiskt”, skriver hon på Instagram Story. 

När Expressen kontaktar henne hänvisar hon också till sin podcast ”Det skaver”, där de resonerar kring att företaget borde släppt underkläder i större storlekar i samband med den inkluderande kampanjen – något de inte gör.

Expressen har sökt Peg Parnevik och Alice Stenlöf för en kommentar.

Q&A med Alexandra Nilsson: ”Feminister kan visst fixa brösten”

Q&A: Alexandra Nilsson: ”Feminister kan visst fixa brösten”