25-åriga supermodellen Cara Delevingne gör reklam för Diors nya anti age-produkter. Foto: JON FURNISS / JON FURNISS/IBL SPLASH NEWS25-åriga supermodellen Cara Delevingne gör reklam för Diors nya anti age-produkter. Foto: JON FURNISS / JON FURNISS/IBL SPLASH NEWS
25-åriga supermodellen Cara Delevingne gör reklam för Diors nya anti age-produkter. Foto: JON FURNISS / JON FURNISS/IBL SPLASH NEWS
Valet av en så pass ung modell får många konsumenter att reagera, uppger Daily Mail. Foto: DIOR / STELLA PICTURESValet av en så pass ung modell får många konsumenter att reagera, uppger Daily Mail. Foto: DIOR / STELLA PICTURES
Valet av en så pass ung modell får många konsumenter att reagera, uppger Daily Mail. Foto: DIOR / STELLA PICTURES
Cara Delevingne Foto: DIOR / STELLA PICTURESCara Delevingne Foto: DIOR / STELLA PICTURES
Cara Delevingne Foto: DIOR / STELLA PICTURES
"Jag skulle hellre se Maggie Smith som ansikte för den nya Dior-kampanjen" skriver en person på Twitter. Foto: NICK BRIGGS / AP PBS"Jag skulle hellre se Maggie Smith som ansikte för den nya Dior-kampanjen" skriver en person på Twitter. Foto: NICK BRIGGS / AP PBS
"Jag skulle hellre se Maggie Smith som ansikte för den nya Dior-kampanjen" skriver en person på Twitter. Foto: NICK BRIGGS / AP PBS

Ilskan mot modellens nakenbilder: "Orättvist"

Publicerad

25-åriga supermodellen Cara Delevingne gör reklam för Diors nya anti age-produkter – och poserar topless i reklambilderna.

Valet av en så pass ung modell får många konsumenter att reagera, uppger Daily Mail.

"Vackra Cara är 25, jag är 51 och jag tillhör målguppen. Det är en antirynkkräm. Det här är inte bara orättvist mot mig, utan även henne" skriver en person på Twitter.

Cara Delevingne, 25, är en av världens största supermodeller.

Nu har hon anlitats av Dior för att göra reklam för deras anti age-produkter. Krämerna riktar sig till kvinnor 30+.

På reklambilderna poserar supermodellen toppless med händerna över bysten. Hon har en punk rock-inspirerad styling och blottar sina tatueringar.

Delevingne bär en t-shirt med texten "Dio(r)evolution", tydligt influerad av #MeToo, och förklarar hur en Dior-kvinna är.

– Hur beskriver man en Dior-kvinna? Hon är definitivt kvinnan i rummet som alla vill vara, säger modellen med sin brittiska dialekt.

– Mitt motto är att omfamna sin galenskap och alltid vara öppen för fantasifulla infall, säger hon och fortsätter:

– Ungdom inkapslad i en flaska – BAM! 

 

LÄS MER: Mia Skäringers ilska mot modellbilderna: Ser sjuka ut 

 

Dior kritiseras av kvinnor i målgruppen

 

Diors val av modell uppfattas som kontroversiellt. Många i målgruppen hade hellre sett en äldre modell – åtminstone någon över 30 år.

"Vackra Cara är 25, jag är 51 och jag tillhör målguppen. Det är en antirynkkräm. Det här är inte bara orättvist mot mig, utan även henne" skriver en person på Twitter, uppger Daily Mail.

Flera av reaktionerna på Twitter är sarkastiska:

"Otrolig produkt, man skulle aldrig kunna tro att hon är 53" och "Har hon nått puberteten än?".

"Jag skulle hellre se Maggie Smith som ansikte för den nya kampanjen. Jag ska omfamna varje rynka och grått hårstrå utan minsta skam" skriver en annan.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=yJ4ke0YrwJY

 

LÄS MER: Cara Delevingne utsattes för sexuella övergrepp 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag