Ilska mot Louis Vuittons nya kampanj med Alicia Vikander

Till en början sågs bokstaven Z på flera ryska militära fordon. Nu sprids det på sociala medier som ett tecken för invasionen.
Den nya designen kan ses som ett Z.
Foto: Louis Vuitton
Ett målat Z på ett tåg i Ukraina.
Foto: VIKTOR KOROTAEV / KOMMERSANT PHOTO / POLARIS POLARIS IMAGES
Louis Vuittons nya kampanj med Alicia Vikander i spetsen.
Foto: Louis Vuitton
Aktivister med flaggor som stöd till Rysslands militär.
Foto: MAXIM SHIPENKOV / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Svenska skådespelaren Alicia Vikander är en av de kändisar som frontar modehuset Louis Vuittons nya kampanj för smycken.

I kollektionen finns flera armband med det kända emblemet LV – men på Instagram ställer sig tusentals frågande till hur företaget tänkt med den nya designen.

Orsaken är att den uppfattas se ut som bokstaven Z.

”Vilen skam”, ”Är det ett skämt” och ”Läs nyheterna” är bara två av tusentals kommentarer som kritiserar designen som lanserades tidigare i veckan. 

Emblemet har av många uppfattats som mycket lik bokstaven Z.

En symbol som bland annat syns på Rysslands fordon som används i kriget mot Ukraina. På mängder av pansarvagnar står Z målat, något som symboliserar frasen ”Za pobedu” – på svenska ”för segern”. 

Till en bild på artisten Kid Cudi skriver varumärket på sin Instagram:

”Musikern och skådespelaren visar upp det senaste som hyllar Maisons ikoniska initialer.”

På sin hemsida presenterar man kollektionen under namnet ”LV Volt” och skriver om initialerna:

”De blir en metafor för rörelse och en symbol för energi”. 

https://www.instagram.com/p/CbaF36Uq89u/

Tom Odells låt kallas för ett anthem för Ukraina: 

Tom Odells låt kallas för ett anthem för Ukraina

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.