"Som Manhattan". Nina Persson är tillbaka med sitt A Camp. I går spelade de på Tranan i Stockholm i januari släpps deras nya skiva. "Den låter som Manhattan, urban - som i uteliggare och illaluktande sopor." Foto: Pedersen Tommy
"Som Manhattan". Nina Persson är tillbaka med sitt A Camp. I går spelade de på Tranan i Stockholm i januari släpps deras nya skiva. "Den låter som Manhattan, urban - som i uteliggare och illaluktande sopor." Foto: Pedersen Tommy

I natt kom Nina Persson tillbaka

Publicerad
Uppdaterad
Nina Persson är tillbaka. I natt gjorde hon en hemlig spelning i Stockholm med A Camp. Expressen fick en exklusiv intervju med Cardigansstjärnan efter comebacken. - Det var sjukt nervöst. Det känns skönt att ha det avklarat.
Det har gått sju år sedan Nina Persson lanserade sitt soloprojekt A Camp, som fick en stor hit med "I can buy you" och blev överösta med grammisar.
Inför uppföljaren, "Colonia", som släpps i januari 2009 har A Camp blivit ett band. Numera räknar Nina in sin make Nathan Larson, från amerikanska postpunkbandet Shudder to Think, och Niclas Frisk, ex-Atomic Swing och poppis producent, i supergruppen.
- Jag har väntat in Nathans och Niclas olika äventyr, men tanken har alltid varit att A Camp skulle få en fortsättning, berättar Nina (som även avverkat två Cardigansalbum sedan A Camp-debuten).

"Som uteliggare och sopor"
Dessutom har hon otippat blivit medlem i cabaretensemblen The Citizens Band som är kultförklarade i New York och nyligen uppträdde för bland andra Prince och Lenny Kravitz.
- Det är en kul grej, helt annorlunda.
Niclas Frisk flyttade till Ninas och Nathans New York i början av året, och trion har arbetat målmedvetet med nya cd:n sedan dess.
- Om förra skivan lät djur och natur och doftade som en utflykt till Woodstock så låter den nya mer som Manhattan, urban - som i uteliggare och illaluktande sopor, konstaterar Niclas och Nathan.
När Expressen som enda tidning bjuds in till logen efter premiären samlar Nina ihop sig själv.
- Det är ett skärrande sammanhang, att spela nya låtar i Stockholm när man inte ett stått på scenen på ett tag.

Cardigans på is
Planerna är att lansera musiken stort den här gången. Likt Cardigans, som enligt Nina "ligger på is".
A Camp har startat ett eget bolag, men skivan ges ut av Universal i Norden först.
Sedan följer USA och övriga världen under våren.
- Vi kommer att tillbringa mycket tid i USA, men det blir en turné i Sverige också. I mars... eller är det en hemlighet? säger Nina.
Trion blir uppspelt när de börjar prata om hösten. Sedan de färdigställde nya albumet i somras har de engagerat sig som gräsrötter i Barack Obamas valkampanj.
- Vi har gjort små konserter för Obama, ringt runt, knackat dörr och gjort punktinsatser.

Häftigt att vara med
Under valnatten befann sig Nina och Nathan i Cleveland, för en sista röstfiskeoffensiv.
- Det var häftigt att få vara med när historia skrevs, säger Nina. Volontärerna på plats grät av lycka när Obama blev vald till president.
Sångerskan är snart aktuell i en reklamkampanj för MQ ("Det är bra att synas när man har en ny skiva på gång, och det är bra att få pengar") men redan i dag reser paret hem till New York där de precis köpt ett hus i stadsdelen Harlem.
- Det är mycket renoveringsprojekt på gång nu, suckar Nina.
Ni har ett hus och ett band - när skaffar ni barn ihop?
- En massa vänner har barn, säger Nathan. Nästa år njuter vi av att se dem kämpa på medan vi spelar, röker och beter oss som idioter. Sen får vi se.
- Det blir när Gud vill, säger Nina och ler.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Annons:
Till Expressens startsida

Mest läst i dag