Unge Asa Butterfields rollfigur Hugo Cabret lär sig ett korttrick av Ben Kingleys rollfigur, den franske filmpionjären Georges Méliès, i den femfaldigt Oscarbelönade filmen. Foto: Jaap Buitendijk
Unge Asa Butterfields rollfigur Hugo Cabret lär sig ett korttrick av Ben Kingleys rollfigur, den franske filmpionjären Georges Méliès, i den femfaldigt Oscarbelönade filmen. Foto: Jaap Buitendijk

Hugo Cabret

Publicerad

DRAMA.

USA.

Av: Martin Scorsese.

Med: Ben Kingsley, Asa Butterfield, Sacha Baron Cohen, Chloë Grace Moretz, Emily Mortimer, Christopher Lee.

Längd: 126 min.

Ålder: 7 år.

Distributör: UIP.

Premiär 16 mars.

 

Filmhistoriens bästa tid är nu.

Förra veckan återskapade en fransman gamla Hollywood i "The artist" - svartvit stumfilm. Här berättar en amerikan med modern 3D-teknik om hur allt började - i Frankrike.

Båda film­erna är femfaldigt Oscarbelönade och gjorda med största möjliga kärlek. Vem man föredrar är egentligen en smaksak - förslagsvis båda.

 

Martin Scorsese berättar sagan om föräldralöse Hugo som bor i väggarna kring stora järnvägsstationen i Paris. Dit har han tagits av sin försupne - och snart försvunne - farbror, Ray Winstone, för att se till att hallens väldiga klockor håller tiden.

Ensam bland kugghjulen har Hugo full koll - bland annat över leksakshandlarns lilla butik.

Där stjäl han delar till uppfinningar och hembyggen.

Hugo är född fixare.

Precis som den bittre och elake leksakshandlarn själv - han gör allt för att glömma sitt framgångsrika förflutna som en av filmkonstens pionjärer.

Han heter Georges Méliès och var trollkarl när han såg de allra första filmerna - de som bara visar hur arbetarna lämnar fabriken eller ett tåg kör in på stationen.

Då bytte han yrke, byggde sin första kamera och blev filmare. Snart gjorde han fantastiska trickfilmningar - till och med i färg. Succén var formidabel.

Efter 500 kortfilmer kom första världskriget och allt föll bokstavligen samman - studion rasade, filmerna förstördes. Méliès brände kulisserna och blev anonym leksakshandlare, för­tegen om sitt förflutna.

 

Martin Scorsese vet det mesta om Méliès. Han har satsat mycket tid och ännu mera pengar på att rädda resterna av det skingrade arvet. Utan att tappa taget förvandlar han historien om Hugo till en lekfull lektion i filmhistoria. Han lånar och väver in sina lån med stor elegans.

Ämnet engagerar honom så starkt att han blir väl känslosam. Men det mesta är oklanderligt - inte minst myllret på stationen där till och med 3D blir en tillgång.

 

SÅ BRA ÄR SKÅDESPELARNA

 

Ben Kingsley

Sir Ben har gjort griniga gubbar med hjärta förr, men det hindrar inte att han imponerar som förgrämd föredetting i akut behov av kärlek och uppskattning.

 

Asa Butterfield

Hugo kunde vara hämtad ur en Dickens-roman men Asa är hämtad från senaste Nanny McPhee-filmen. En rutinerad 14-åring som inte riktigt bär spår av rollens svåra hemförhållanden.

 

Sacha Baron Cohen

Överraskande bra som stationsföre­ståndare, plågad av sina skador från kriget och sin oförmåga att uttrycka känslorna för blomsterhandlerskan Emily Mortimer. Långt från "Borat".

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Annons:
Till Expressens startsida

Mest läst i dag