Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Felix Herngren och Fredrik Skavlans irritation på Facebook efter bluffannonser

Minnesvärda intervjuögonblicken ur Skavlans tv-show.
Fredrik Skavlan: ”Facebook måste bestämma sig om de är ett offer för detta eller om det är deras business”
Foto: SVT
Han får medhåll av Felix Herngren.
Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURES

Bluffannonser på Facebook har varit vardag i flera år.

Nu ryter Fredrik Skavlan och Felix Herngren, vars ansikten ofta används i annonserna, ifrån.

– Facebook måste bestämma sig om de är ett offer för detta eller om det är deras business, säger Fredrik Skavlan i TV4:s ”Efter fem”.

TV4:s ”Kalla fakta” har i veckan granskat över 200 bluffannonser på Facebook. I granskningen framgår det att bedragare kan fortsätta med sin verksamhet även efter att de avslöjats.

Bedragarna använder ofta kändisars ansikten med slagkraftiga löften om att tjäna enkla pengar.

Fredrik Skavlan och Felix Herngren är två populära ansikten hos bedragarna. På onsdagen var det med i TV4:s ”Efter fem”.

– Det är otroligt att de inte gör mer för att stoppa det här. Att AI inte skulle känna igen de här ansiktena, jag tror faktiskt inte på det, säger Herngren.

Skavlan konstaterar att han och Herngren ofrivilligt blir en del i bedrägeriet.

– Det var en kvinna som kontaktade mig som hade spenderat tre miljoner kronor på det här. De pengarna ser hon aldrig igen. Det är otroligt sorgligt, säger Skavlan.

Facebook: ”Fruktansvärt”

Tv-profilerna vill att någonting ska ändras.

– Vi har haft kontakt med Facebook, jag och Fredrik tillsammans, vi väntar fortfarande på svar om att träffas. Vi vill se någonting ordentligt som gör att det här upphör, säger Herngren och fortsätter:

– Kan man ta betalt för såna här saker då kan de väl för sjutton se till att granska det lite också.

I januari rapporterade Svenska Dagbladet att hälften av alla annonsbedrägerier som begås i Sverige sker via Facebook.

Meta är Facebooks moderbolag. Jan Elvelid, policychef på Meta Sverige, säger till TV4 att Facebook vill motverka detta ”i hela samhället”.

– Det är fruktansvärt att våra verktyg, utvecklade för något helt annat, faktiskt missbrukas på det här sättet.

Han konstaterar också att bolaget brustit i hanteringen.

– Det är en miss av våran efterlevnad av de regler som finns.


Ur arkivet:
Komikern avslöjar galna notan

Felix Herngren om dotterns fester: ”Taxiräkning på 30 000 kr”.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.