När jag baxar in tv-utrustningen på restaurang Petite France i Stockholm och personalen får höra vem jag ska intervjua utbrister kvinnan i kassan:
– Åh, Helena Bergström! Hon är alltid så himla trevlig när hon är här.
Några minuter senare kommer Helena med raska steg, kramar om mig och tackar för senast då en fotograf och jag följde Helena en dag inför och under föreställningen av "V.D." som hon gjorde huvudrollen i på Stockholms stadsteater.
Hon bestämmer sig efter övervägande med personalen för att satsa på en steak frites till lunch och frågar om hon ska hjälpa mig att bära någon av väskorna eller ta bestick till mig.
– Vet du, när jag åkte tåg häromdagen bestämde jag mig för att plita ner vad det är som gör att jag gång efter gång väljer att arbeta med Colin. "Bröllop, begravning och dop" stinker Colin Nutley. Det finns ingen som gör film eller tv på det sättet, säger Helena och plockar upp mobilen för att läsa upp vad hon formulerat.
Helena Bergström om Colins "brutala" arbetsmetod
Marie Göranzon som jag intervjuade häromdagen och som spelar din mamma i tv-serien hyllar Colin och berättade att skådespelarna förväntas improvisera mycket men att Colin är otroligt tydlig med riktningen och målet?
– Ja, Marie och de andra som inte jobbat med Colin tidigare kastades redan andra inspelningsdagen in i vad som kan hända under en Colininspelning. I kyrkan är det över hundra statister och Maria Lundqvists karaktär ska kollapsa. Maria och Colin för oss alla bakom ljuset när de började prata om att Maria inte mår bra. Colin säger att de ska skynda att ta hennes bilder så att Maria kan åka tillbaka till hotellet. Ett antal tagningar senare går Maria går fram till kistan och lägger handen på den. Vi vaggas in i att det inte blir mer än så och plötsligt – pang – så ligger hon där. Alla tror att det är på riktigt och reagerar därefter. Någon ropar efter läkare, Andreas T Olsson flyger runt likt Batman med vattenglas, Marie biter sig i läppen, Molly (Nutley, Colins och Helenas dotter, reds anm) får totalspinn och springer ut och skriker "it´s for real" (det är på riktigt, reds anm) till Colin som sitter vid monitorn utanför kyrkan.
– Colin fick de reaktioner han ville ha, ingenting teatralt. Det var ett uttryck för Colin Nutley när han är som mest brutal. På kvällen var alla exalterade över hur de hade reagerat och det blev ett slags startskott, att allt kunde hända under den här inspelningen. Så här brutalt är det inte ofta, men att arbeta med nerven att inte alltid vara säker på vad som ska hända är otroligt befriande och lustfyllt. Det här har arbetssättet har gjort att jag även på teaterscenen klarar att dekoren kanske inte flyttas som den ska utan att jag blir stressad.

Helena ler.
– Folk har frågat under åren varför vi envisas att jobba tillsammans. Tacka fasen för det! Det är det roligaste som finns att jobba med Colin och jag tycker att han är briljant på så många olika sätt.
Hon fortsätter:
– Han har en sådan tillit och respekt till skådespelaryrket. "Du känner din karaktär bäst", säger han. Varje skådespelare får forma sitt sätt att prata och får hitta på namn på sin karaktär och arbeta fram sin bakrundhistoria. Redan där börjar en total identifikation. Den enda regel han har är att man inte får bryta en tagning. Kanske kommer det där lilla extra guldet när man tror att scenen är slut, menar han. "Bröllop, begravning och dop" är så otroligt "colinsk"!

Helena berättar att Colin började prata om den här historien för fyra-fem år sedan.
– Jag var i något slags skådespelarkris. Jag hade spelat "Kameliadamen" på Stadsteatern och jag hade mer eller mindre tagit farväl av plankorna på stora scenens golv. Jag skulle jag spela yngre än jag var och jag upplevde att jag tog till tricks på samma sätt som när jag var ung, blev liksom trött på mina uttryck. Jag vill leva den åldern jag är och värna att man ska få åldras!
Fakta/Har fått kungamedalj och är även regissör
NAMN: Helena Kristina Bergström Nutley.
ÅLDER: 55.
YRKE: Skådespelare, regissör.
BOR: Lägenhet på Kungsholmen i Stockholm och hus på Mälaröarna.
FAMILJ: Maken Colin Nutley, 74, barnen Molly, 23, och Tim, 21. Colins son Daniel, 37, och hans familj. Hästen Jojje, franska bulldogen Fred, labradoodlen Harry, kanintaxen Elvis, bondkattsbröderna Dennis och Dusty.
FÖDD OCH UPPVUXEN: Föddes i Göteborg som lillasyster till fem år äldre Anna. Flyttade tre månader ung till Helsingborg. Växte från tre års ålder upp i Råby i Västerås. Från nio års ålder i Stockholm. Fick som elvaåring halvsystern Josefina.
MAMMA ÄR: Kerstin Widgren, 82, skådespelare.
PAPPA VAR: Hans Bergström, regissör (avled 2004, 69 år ung).
UTBILDNING: Hoppade av gymnasiet, utbytesår i Jackson, Mississippi (USA). Kom som 19-åring på fjärde försöket in på Teaterhögskolan (med hjälp av Margreth Weivers).
KARRIÄR: Medverkade i "Klas klättermus" när hon var fem år. Roll i basket-ungdoms-tv-serien "Time Out" (1982), succé som Anna i pjäsen V.D. 1987 (tv 1988), genombrott som Berit i filmen "1939", hade huvudrollen i Colin Nutleys "Black Jack" (1990), blev folkkär som Fanny i "Änglagård", Guldbaggar för rollerna i "Pariserhjulet" (1993) och "Sista dansen" (1993), vann tittarnas telefonomröstning om "århundradets skådespelerska" i Guldbaggegalan (1995) (mot Ingrid Bergman och Greta Garbo), titelrollen i "Hamlet" 2004, mer än 100 föreställningar av Piaf på Stockholms stadsteater, DN:s kulturpris 2007 för rollen som Blanche du Bois i "Linje Lusta", regidebut 2007 med filmen "Se upp för dårarna", därefter har hon bland annat regisserat "En underbar jävla jul" (2015) och "Vilken jävla cirkus" (2017). Värd för "Sommar i P1" två gånger (1992 och 2011), kungamedaljen "Litteris et Artibus" (2010). Programledare för Melodifestivalen (2012). Huvudrollerna i Stig Larssons pjäs "V.D." (2014) och i "Ett dockhem 2" (2018) på Stockholms stadsteater. Medverkade i senaste säsongen av "Min sanning".
INKOMST: 696 100 kronor (2017)
AKTUELL: Som Grace i nya tv-serien "Bröllop, begravning och dop" som har premiär på C More måndag 4 februari och i TV4 söndag 17 februari klockan 21.00. Helena har också skrivit manus tillsammans med Colin Nutley.
"Stort att få skildra stigmatiserande kring åldrande kvinnan"
Hur tog du dig igenom krisen?
– En stor del var hela metoo-rörelsen och dess frågor. Då blev "Bröllop, begravning och dop" och min karaktär Grace som är jämngammal med mig och anses vara för gammal för att skaffa barn viktig att göra. Vi i tv-serien har olika etnicitet och familjekonstellationer och det är fullkomligt självklart, men det stora för mig var att få skildra stigmatiserandet kring den åldrande kvinnan.

Du har ju skrivit manus till de filmer som du själv har regisserat, men nu står du för första gången som medförfattare till Colins verk?
– Det var han som satte dit mitt namn, kanske blev han lite inspirerad efter de diskussioner som varit det senaste året om att synliggöra kvinnan. Jag har alltid varit bollplank i Colins filmer och en stor del av historierna, men den här gången var jag om möjligt ännu mer involverad i exempelvis hur vi skulle berätta om Graces situation. Colin tycker förresten att jag har blivit jobbigare sedan jag började regissera, haha.
Hur då?
– Jag har mycket åsikter. Inte när jag går in och jobbar med andra regissörer, men i relation till Colins filmer är jag kontrollfreak, vill strukturera upp, tjatar på honom. Vart ska vi? Vad vill vi berätta? Kombinationen av mina strukturer och Colins vilja att bara släppa loss kompletterar varandra, även om det kan bli heta diskussioner emellanåt.
Går i terapi privat
Handlingen i "Bröllop, begravning och dop" drivs framåt av din rollfigur Graces terapisessioner. Berätta om din egen, privata terapi!
– Jag har en fantastisk terapeut! För mig är det som att gå i coachning, där jag analyserar och hittar vissa redskap. Jag läste precis Alex Schulmans roman "Bränn alla mina brev" och blev så berörd för jag kände igen mig i hans självanalys.
Maria Lundqvist skildrar i er tv-serie utmaningarna med att vara bonusförälder. Hur har det funkat för dig i relation till Colins son och ex-fru?
– Colins före detta fru och jag är inte nära kompisar, men vi har en väldigt juste relation. Jag kom in i Daniels liv när han var elva år och hade aldrig rollen som bonusmamma utan snarare som en extra vuxen och kompis. Han är närmare mig i ålder än vad Colin är.
Märks åldersskillnaden på 20 år någonting? Colin och du pratade om den i "Tillsammans med Strömstedts"?
– Jag har fått bearbeta min oro för vad som komma skall – det gäller allt – och öva mig på att vara överlycklig för de stunder vi har. Colin och jag har kreativiteten ihop och vi har väldigt kul.
– Jag har en extremt aktiv man. Han är snart 75 och jag 55 och det låter ju jättegammalt. Men vi hittar hela tiden nya drömmar. Vore Colin pensionär skulle vi kanske leva helt olika liv, men nu är han exempelvis uppe klockan sex om morgnarna och slutklipper "Bröllop, begravning och dop". Jag som är yngre går däremot och haltar för jag har halkat när jag har varit ute med hundarna.

Colin och Helena diskuterar högljutt
I det programmet sade Colin och du också att ni inte längre bråkar lika mycket?
– Det finns en förståelse mellan oss. Vi diskuterar väldigt högt och hundarna gömmer sig i sina korgar, haha. Colins och mitt sätt att vara nollställda ligger nog på ganska många decibel.
Får du med Colin på familjeterapi?
– Nej, nej! Han vill inte det, han är engelsman, haha. Om han skulle gå i terapi skulle han vilja prata om ångesten över brexit. Colin tycker att han förstår allting själv. Jag hotar hela tiden att jag ska spela in honom så att han får perspektiv på sitt eget beteende. Att vi hela tiden är på gång gör att åldersskillnaden egentligen inte blir någon fråga.

Helena Bergströms val
Thailand – Fjällen
"För värmens och människornas skull".
Soffa – Löpband
"Jag mår bra av att röra på mig".
Kungen – Drottningen
"Som personer är de fina båda två, men jag väljer drottningen".
Seriemaraton - Filmkväll
"Jag gillar film".
Hudvårdsrutin - Tvål
"Att bara använda tvål skulle torka ut hyn".
Deckare - Biografi
"Jag läser gärna biografier".