Hatstormen mot Chanel – klistermärken i kalendern

TikTok-profilen Elise Harmons förvåning när hon öppnar luckan.
TikTokprofilen Elise Harmon köpte en julkalender från Chanel för 8000 kronor. Men hon blev besviken.
Foto: TikTok
Så här visar lyxmärket upp skönhetskalendern på sin hemsida.
Foto: chanel.com/

Bianca Ingrossso Caia-julkalender kritiserades hårt i Sverige.

Nu verkar franska lyxmärket Chanels julkalender, som kostar 7300 kronor, gå samma öde till mötes.

På TikTok jämförs den med den misslyckade och uppmärksammade Fyre-festivalen.

Modehuset Chanel har hakat på trenden med skönhetskalendrar med produkter från egna märket. För 610 brittiska pund, alltså nära 7300 kronor, är kalendern en av de dyraste som finns på marknaden. Som jämförelse såldes Bianca Ingrossos kalender för 1795 kronor.

Chanels julkalender sålde slut snabbt. 

TikTok-profilen Elise Harmon lagt ut en video där hon packar upp kalendern – som fått nära två miljoner visningar. Först verkar hon gilla det hon ser och hon ger förpackningen, som är utformad som en stor vit parfymflaska, högsta betyg, 10 av 10. 

Förpackningen fick högsta betyg av Elise Harmon.
Foto: TikTok

I den vita flaskan finns 27 luckor och inuti varje finns en doft- eller skönhetsprodukt. På sin hemsida kallar det franska modehuset den för ”en kalender olik alla andra”. 

Föremålen i Elises kalender överraskar henne verkligen. Men kanske inte av rätt anledning. För när hon öppnade den första lilla lådan var den fyllt av ett litet ark med… klistermärken.

Men i kalendern hittade Elise också klistermärken, något hon blev väldigt förvånad över.
Foto: TikTok

I Tiktok-videon fortsätter Elise att öppna ”luckorna” för att se om de andra produkterna är av högre värde. Resultaten är varierande. Bland fullstora versioner av handkräm, doft och läppstift finns små lådor med mindre lyxiga godsaker, som en prydnadspåse, miniatyrblädderblock och ännu fler klistermärken.

Chanel raderade sitt konto

Totalt fyra av kalenderns lådor innehåller klistermärken och två bokmärken, tillsammans med sex skönhetsprodukter i mini- eller provstorlek. Elise beskriver att det bakom den sista boxen döljer sig en liten kroppskräm som är ”lagom för hennes vänstra arm”.

”Jag skulle stämma dem” kommenterar en person under filmen. En annan skriver: ”Jag skulle kräva en återbetalning om jag var du. Det är bokstavligen värt fem dollar”.

”Hur kommer de undan med det här?” frågade en tredje och beskrev skönhetskalendern som  av en annan som ”skönhetskalendrarnas Fyre-festival”.

Efter den hårda kritiken har Chanel enligt uppgifter nu raderat sitt officiella Tiktok-konto.

https://www.instagram.com/p/CXEb-0qODSv/

Bianca Ingrossos svar efter kritikstormen

Gick ut med video på Instagram efter kritikstormen mot Caia Cosmetics julkalender.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.