Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hårda kritiken mot P3:s omgörning

"Det är en chock för alla"
Medieanalytikern Olle Lidbom anser att P3:s förändring är ”som att möblera om solstolarna på Titanics däck”. Foto: ANNIKA AF KLERCKER
Morgonpasset i P3:s profiler Kodjo Akolor, Katherine Zimmerman och David Druid.Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN

I flera år har P3 förgäves satsat för att nå nya unga lyssnare.

Nu väljer Sveriges Radio att överge den inriktningen samtidigt som man stöper om kanalen fullständigt – experterna menar dock att man gör alldeles för lite.

– Det är som att möblera om solstolarna på Titanics däck, säger medieanalytikern Olle Lidbom, känd från Mediepodden.

Under flera decennier var P3 Sveriges breda radiokanal med musik och stora underhållningsprogram. Den rollen övergav kanalen 1993 då Sveriges Radio bytte profil på P3 – program som ”Svensktoppen” och ”Melodikrysset” flyttade då till P4 samtidigt som P3 skulle rikta in sig på en yngre publik, under 35 år.

Att nå den unga publiken har dock blivit allt svårare – först på grund av de kommersiella radiostationernas frammarsch och senare på grund av konkurrensen från poddar och streamingtjänster som Spotify.

I februari förra året kunde Mediepoddens Emanuel Karlsten berätta att P3 tappat nära 40 procent av sina lyssnare på tre år. 2018 lyssnade 10,1 procent av Sveriges befolkning på kanalen.

I höstas kom så Sveriges Radio med beskedet om att man ämnade göra om P3 totalt. Man berättade om planer på att lägga ned de flesta program och samtidigt överge fokuset på unga lyssnare för att i stället bli den ”självklara platsen för den som är intresserad av musikjournalistik och samhällsfrågor – oavsett ålder”.

– Vi tycker inte längre att det är modernt att försöka nå alla med ett slags erbjudande, vi tycker att ålder är trubbigt på det sättet. Vi vill rikta in oss till den som är lite mer vetgirig, lite mer musikintresserad och lite mer samhällsorienterad än gemene man, säger Cajsa Lindberg, biträdande programdirektör. 

Starka reaktioner

När nya P3 presenterades tidigare veckan var mycket riktigt en rad program som plockats bort. I stället delar man in dagen i fyra pass som startar med ”Morgonpasset” (som får vara kvar), där P1-profilen Katherine Zimmerman numera kommer att höras, innan det blir fokus på musikjournalistik.

Kodjo Akolor och David Druid blir kvar i ”Morgonpasset” samtidigt som Hanna Hellquist flyttas från programmet för att i stället sända på eftermiddagarna tillsammans med återvändande profilen Jörgen Lötgård. På kvällarna blir det sedan återigen musikfokus.

Nya P3” startar först på måndag men reaktionerna har inte låtit vänta på sig.

– Jag kan ha fel men jag tror inte att lösningen på P3:s problem är att fortsätta göra samma sak som tidigare. Om man nu tycker att man har problem så kan inte lösningen vara att säga att man ska ändra sig och sedan fortsätta göra samma sak, säger Olle Lidbom från ”Mediepodden”, i vilken man också har analyserat omgörningen.

Han tyckte att det lät lovande när Sveriges Radio i höstas berättade hur det var tänkt att P3 skulle bli.

– Man sa att man skulle lägga om allt, lägga ned alla program, det skulle bli mer flöde. Det var rätt buzzwords. Det kändes som att de hade tagit ett djupt andetag och bestämt sig för att våga det där man inte vågat på jättelänge, säger Olle Lidbom och fortsätter:

– Om man jämför det med vad man nu lanserat så är det ju ingenting av det. Det är till och med samma programledare, samma programnamn, samma slottar, samma inriktning. Jag har väldigt svårt att förstå vad som är nytt och skulle jag slå på radion skulle jag inte höra någon skillnad överhuvudtaget.

Kulturjournalisten Andres Lokko är inne på samma spår i en krönika i Svenska Dagbladet där han kallar omgörningen för en ”aningen otydlig axelryckning”.

”Innan jag ens har hört ‘nya P3’ – eftersom den drar i gång först på måndag – så känns det som om man kanske inte skulle ha slagit på så stora trummor eftersom skillnaden, i alla fall på papper, verkar relativt marginell”, skriver Lokko.

Olle Lidbom trodde att P3 skulle få ett uttryck som mer liknande kommersiell radio.

– Att du slår på radion lite här och där och det är samma känsla, oavsett om du lyssnar på morgonen eller kvällen. Du slår inte på radion för att lyssna på ett program. Jag trodde att idén var att gå mer åt det strömmande flödet och bort från programupplägget, säger han.

P3:s försvar

Sveriges Radios biträdande programdirektör Cajsa Lindberg säger att man gör förändringen för lyssnarna och inte för ”andra journalister”.

– Det är svårt att beskriva en kanal, hur något ska låta. Så låt oss invänta starten och lyssna. Vi har gjort en gedigen analys och vi har programutvecklat och möblerat om en del i tablån. Vi har verkligen ansträngt oss för att lyfta upp musiken och musikjournalistikens roll i den linjära kanalen och hitta ett helt nytt sätt för att få poddarna att även bli en del av det direktsända flödet. Det är också en hel del programledare som tillkommer eller byter plats, säger hon.

Med tanke på att den linjära lyssningen har sjunkit så mycket. Har ni dröjt för länge med att göra det här?

– Vi kanske kunde ha gjort det tidigare, det vet jag inte. Men vi ska inte glömma bort att vi har 600 000 lyssnare på den linjära kanalen varje dag. Att göra de förändringarna som vi gör nu är en ganska stor grej och radio är så viktigt för så många, man ska verkligen ha på fötterna innan man gör om en kanal. Jag tror aldrig att vi i Sveriges Radios historia har gjort ett så gediget analysarbete där vi verkligen har tittat på publiken och innehållet från alla håll och kanter, säger Cajsa Lindberg.

– Nu sätter vi i gång på måndag och vi har högt ställda ambitioner. Men jag ska inte sticka under stol med att säga det här också måste få ta sin tid.

Så blir nya P3

I oktober förra året meddelade Sveriges Radio att man ämnade göra om P3 totalt – från en ungdomskanal till den ”självklara platsen för den som är intresserad av musikjournalistik och samhällsfrågor – oavsett ålder”.

Tidigare i veckan avslöjade man så exakt hur nya P3 kommer att bli. En rad program läggs ned – i stället kommer tablån att bestå av ”fyra större pass på vardagarna som går in i varandra naturligt och sänder omlott”.

”Morgonpasset” blir däremot kvar – Kodjo Akolor och David Druid kommer att programleda tillsammans med P1-profilen Katherine Zimmerman. Marcus Berggren och Linnea Wikblad kommer också att medverka.

Efter ”Morgonpasset” kommer fokus att ligga på musikjournalistik innan förra ”Morgonpasset”-profilerna Hanna Hellquist och Jörgen Lötgård sänder på eftermiddagarna.

På kvällarna kommer olika dj:s att uppmärksamma ny musik.

Nya P3 börjar sändas på måndag, den 20 januari.

Källa: Sveriges Radio

Kanalen uppger att den från 2020 ska bli den ”självklara platsen för den som är intresserad av musikjournalistik och samhällsfrågor – oavsett ålder”.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.