Swedish House Mafia - Axwell, Sebastian Ingrosso och Steve Angello - gör sin sista spelning natten till måndag svensk tid. Foto: Media Punch / Scanpix
Swedish House Mafia - Axwell, Sebastian Ingrosso och Steve Angello - gör sin sista spelning natten till måndag svensk tid.  Foto: Media Punch / Scanpix

Här kommer Swedish House Mafia ta farväl

Publicerad

MIAMI. När det anrika rockmagasinet Rolling Stone sammanfattade musikåret 2012 var det med rubriken: The DJs that rule the world.

Dansmusiken har aldrig varit större än precis just nu. Den pågående Ultra Music Festival i Miami är housegenerationens motsvarighet till Woodstock.

Kulmen nås när Swedish House Mafia natten till måndag gör sin allra sista spelning.

Skillnaden mot Woodstock är att både artisterna och publiken dokumenterar varje minut av vad som händer på Instagram. Det är 29 grader i Downtown Miami när den pulserande basen studsar mellan skyskraporna. Precis alla av scenens superstjärnor är här: Tiësto, David Guetta, Calvin Harris (låg bakom flest hitlåtar i världen 2012), Deadmau5 och hundratals andra.

Bland svenskarna finns även Avicii, den 21-åriga kometen Alesso, Adrian Lux, Icona Pop, Adam Beyer och Eric Prydz som i begynnelsen var Swedish House Mafias fjärde medlem.

Kör festivalen i repris

Publiktrycket har varit så extremt att den 15-årsjubilerande festivalen i år genomförs två gånger. En hel festival, med samma artister, i repris.

Först tre dagar förra helgen med 55 000 per dag. Och denna helg tre dagar igen med lika många människor.

Totalt 330 000. Att ett tredagarspass kostar upp mot 575 dollar säger en del om omsättningen.

Mellan de två festivalerna hålls den veckolånga institutionen Winter Music Conference (WMC). Förutom alla musikerna är även alla skivbolagshöjdare här och diskuterar det fenomen som blivit popkulturens just nu största genre.

"Det var helt sjukt"

WMC startades 1986 och är dansmusikens motsvarighet till både filmfestivalen i Cannes och en Apple-mässa. Det är här alla nyheter presenteras.

Störst av alla i år är Swedish House Mafia som valt Miami som platsen för sina två allra sista historiska spelningar. Den näst sista var på den inledande festivalkvällen förra helgen och den sista på den festivalkvällen i morgon söndag.

Att det just blir i Miami som gruppen tar farväl är ingen tillfällighet. Det var under en fest på WMC 2007 som Swedish House Mafia gjorde sin allra första officiella spelning under det namnet.

- Vi spelade på en liten klubb, Ink, som bara rymmer några hundra och tidigare varit en tatuerarsalong, säger Axwell. Skivspelarna stod på några träbord.

- Det var helt sjukt. Folk stod upp och dansade på stolar till stället stängde, säger Sebastian Ingrosso. Det var en gammal soffa bakom båsen där folk hoppade upp och ned. Jag minns att Tiësto var där.

"Det har aldrig slutat växa"

Vad som var menat som en festkväll för tre individuella discjockeyer blev något helt annat. Men efter sex år som Swedish House Mafia återgår nu trion måndag morgon till att återigen spela var och en för sig igen.

Energin i Miami är speciell. Swedish House Mafia har gjort en låt som heter "Miami 2 Ibiza "vilket också är namnet på danskulturens två centrala platser.

- Det händer något här när alla DJ:s från Chicago, Detroit, New York, Europa möts under en vecka på WMC och för första gången på mycket länge känner sol på ansikten, säger Swedish House Mafias engelske manager Amy Thomsen, en nyckelperson bakom dansmusikboomen.

- Med jet lag och acid house som bränsle föds legender. Alla kommer hit och liksom bara delar med sig. Och det har aldrig slutat växa.

Blev en monsterhit

En sådan legend är när Thomas Bangalter från franska Daft Punk var på WMC i Miami 1998 och hade med sig tio stycken white label-tolvor (maxisinglar utan etikett) som han delade ut.

Låten hette "Music sounds better with you", gavs sedemera ut under namnet Stardust och blev ett monster på all världens dansgolv.

Men det var den initiala word of mouth-ryktesspridningen i Miami med en efterfrågan mångdubbelt större än utbudet som satte fart på allting. Sedan dess vill alla DJ:s premiärspela sina nya låtar i Miami.

- Det som spelas i Miami når resten av världen ett par månader senare, säger Steve Angello.

Miami med sina beacher och palmer har också en historia inom dansmusik som går längre tillbaka än house.

1973 sänktes åldern för att komma in på klubbar i Florida till 18 år. Det gjorde att en ny generation tog över som vill festa och efterlyste annan musik än sina föräldrars generation.

Som ett direkt svar skrev Florida-musikerna Harry Wayne Casey, kallad KC, och Rick Finch den musikaliskt radikala "Rock your baby", hyllad av både John Lennon och Benny Andersson, som spelades in 1974 av George McCrae och blev den första discolåten som blev en världshit.

Låtskrivarna bildade sedan KC & The Sunshine Band vars klassiker som "Thats the way (I like it)" och "(Shake shake shake) Shake your body" aldrig blir inaktuella på dansgolv.

Den basens barnbarn höjer nu händerna mot Miamis natthimmel och väntar på att en sista gång dansa till Swedish House Mafia.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Annons:
Till Expressens startsida

Mest läst i dag