Monkeyglasses , 899 kronor. Bågar av miljövänligt bomullsacetat. 90 procent bomullsfibrer. Spegelglas och UV-skydd. Trend: Nya material.Monkeyglasses , 899 kronor. Bågar av miljövänligt bomullsacetat. 90 procent bomullsfibrer. Spegelglas och UV-skydd. Trend: Nya material.
Monkeyglasses, 899 kronor. Bågar av miljövänligt bomullsacetat. 90 procent bomullsfibrer. Spegelglas och UV-skydd.
Trend: Nya material.
Åhléns/Wera, 399 kronor. Rund plastbåge med sköldpaddsfärg. UV-skydd. Trend: Drama.Åhléns/Wera, 399 kronor. Rund plastbåge med sköldpaddsfärg. UV-skydd. Trend: Drama.
Åhléns/Wera, 399 kronor. Rund plastbåge med sköldpaddsfärg. UV-skydd.
Trend: Drama.
Anna Karin Karlsson, 7 600 kronor. Svensk designer som satsar på dekadens och lyx. Bågen kostar 7 600 kronor och har 24K guld. UV-skydd. Trend: Drama.Anna Karin Karlsson, 7 600 kronor. Svensk designer som satsar på dekadens och lyx. Bågen kostar 7 600 kronor och har 24K guld. UV-skydd. Trend: Drama.
Anna Karin Karlsson, 7 600 kronor. Svensk designer som satsar på dekadens och lyx. Bågen kostar 7 600 kronor och har 24K guld. UV-skydd.
Trend: Drama.
H&M, 69 kronor. Neonfärg och spegelglas. För den som vill synas. Trend: Rund. Foto: August ErikssonH&M, 69 kronor. Neonfärg och spegelglas. För den som vill synas. Trend: Rund. Foto: August Eriksson
H&M, 69 kronor. Neonfärg och spegelglas. För den som vill synas.
Trend: Rund. Foto: August Eriksson
Converse, 375 kronor. Färgglad plastbåge från Converse till lagom pris. Unisex. Spegelglas i guld. UV-skydd. Trend: Drama.Converse, 375 kronor. Färgglad plastbåge från Converse till lagom pris. Unisex. Spegelglas i guld. UV-skydd. Trend: Drama.
Converse, 375 kronor. Färgglad plastbåge från Converse till lagom pris. Unisex. Spegelglas i guld. UV-skydd.
Trend: Drama.

Här är årets trendigaste – och bästa – solglasögon

Publicerad

Solglasögon gör dig moderiktig i solen.

Experten Erik Engkvist hjälper dig att hitta rätt i bågträsket.

– Solglasögon är den perfekta accessoaren för att framhäva din personlighet, säger han.

Att skaffa rätt bågar är lättare än du tror.

– Min grundregel är att kolla hur solglasögonen sitter kring kindbenen så inte bågen sticker ut för långt utanför ansiktet. Men där-emellan tycker jag allt är tillåtet. Framför allt ska man känna sig bekväm, säger Erik Engkvist, glasögon-expert och utnämnd till årets glasögonbärare 2009.

Våga prova

Han jobbar med att blogga om och sälja solglasögon och har koll på trenderna. Han uppmanar alla att våga prova bågar som sticker ut.

– Trenden går mot att man mer och mer uttrycker sin personliga stil, säger Erik Engkvist.

En skillnad mot tidigare är att fler solglasögon görs i ovanliga material - Eriks favoriter är ett par gjorda helt ekologiskt, 90 procent bomullsfiber och 10 procent miljövänlig plast. Men det är aldrig fel med klassiska solglasögon.

– Pilotbågar har jag så klart alltid, säger han.

Solglasögon är en bra accessoar till sommaren och de flesta lite dyrare paren skyddar mot skadligt UV-ljus. Men rätt bågar kan också vara pricken över i tillsammans med din övriga outfit.

Pricken över i:et

– Både solglasögon och glasögon är så fantastiska för de sitter verkligen rakt i ansiktet. Du kan framhäva, dölja eller förändra ditt utseende. Du har en accessoar som är väldigt stark, säger Erik Engkvist.

– Ofta är solglasögon pricken över i:et

 

Text: Oskar Ahlqvist

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Annons:
Till Expressens startsida

Mest läst i dag