"Hon får väl bli som Madonna, där inget får publiceras utan hennes kontroll. Eller så får hon hacka i sig", säger Adamo. Foto: Tommy Pedersen"Hon får väl bli som Madonna, där inget får publiceras utan hennes kontroll. Eller så får hon hacka i sig", säger Adamo. Foto: Tommy Pedersen
"Hon får väl bli som Madonna, där inget får publiceras utan hennes kontroll. Eller så får hon hacka i sig", säger Adamo. Foto: Tommy Pedersen
Jessica Almenäs. Foto: Ylwa YngvessonJessica Almenäs. Foto: Ylwa Yngvesson
Jessica Almenäs. Foto: Ylwa Yngvesson
Foto: Olle SporrongFoto: Olle Sporrong
 Foto: Olle Sporrong

Här är Adamos utspel – efter Almenäs raseri

Publicerad

Jessica Almenäs retuschkritik står fast efter förklaringen från tidningen Tara.

Men nu får hon mothugg även från tidningsdrottningen Amelia Adamo:

– Hon får väl bli som Madonna, där inget får publiceras utan hennes kontroll. Eller så får hon hacka i sig, säger Adamo, executive publisher på Bonnier Tidskrifter.

Jessica Almenäs pryder omslaget till nya numret av Tara.

Men hon är långt från nöjd, och anklagade tidningen för retuschering av omslagsbilden.

– De har ju totalt sönderretuscherat bilden. Den ser inte klok ut, sa Almenäs.

En kritik som efter Taras chefredaktör Ann Fredlunds ursäkt fortsatte under fredagen, både på Instagram och i "Nyhetsmorgon" där programledaren medverkade via telefon.

– Det är ett skämt, sa Almenäs i tv där hon också menade att hon kontrollerat originalbilden från en bildbyrå, och att inte heller den stämmer överens med omslaget.

LÄS MER: Almenäs ilska: "Plastig Barbiedocka"

Almenäs får nu mothugg även från Bonnier Tidskrifters exekutive publisher, tidningsdrottningen Amelia Adamo:

– Storyn är helt enkelt att det där byggde på hennes nya bok och tidningen fick ingen bild av fotografen för boken. Då gör man som alltid i vår värld - man går till en bildbyrå. Bilden är retuscherad av fotografen som tog den bilden, säger Amelia Adamo och fortsätter:

– Allt har sin förklaring, och i sådana fall kanske det hade varit bättre att hon släppt till någon bild från boken.

LÄS MER: Här är de märkliga retuschmissarna

Hon köper inte heller att bildbyråns bild skulle ha retuscherats ytterligare av tidningen:

"Får bli som Madonna"

– Det finns ingen orsak för vår del att lägga på än mer retusch. De allra flesta bilder retuscheras inte av tidningar i dag, utan av fotograferna.

– Hon är förmodligen känslig för att hon oavbrutet är i tv och van att se sig själv på ett visst sätt. Sedan ser hon sig själv på ett sätt som är fem år gammalt. Är man så offentlig och känd så händer det förstås att det publiceras bilder. Hon får väl bli som Madonna, där inget får publiceras utan hennes kontroll. Eller så får hon hacka i sig, säger Adamo.

Vad säger du om debatten kring det hela?

– Jag tycker det var en väldigt liten storm i ett vattenglas. Jag har varit på över 100 omslag nu, och man blir inte alltid glad när man ser sig själv på dem - och då är de dessutom färska, säger Adamo.

 

 

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Annons:
Till Expressens startsida

Mest läst i dag