Hans Alfredsons tragedi – nya filmer visar duons okända sida

Hasse Alfredson och Tage Danielsson i Svenska Ords Skrivarstuga i Vita bergen Stockholm Februari. 1969 Svenska Ord AB var deras gemensamma företag som producerade deras revyer, pjäser och filmer till Danielssons bortgång 1985 då bolaget avvecklades.
Foto: Sjobergbild
Hasse och Tage på väg till Skrivstugan.
Foto: BENGT MICHANEK / PRESSENS BILD
Hasse Alfredson och Tage Danielsson.
Hasse Alfredson och Tage Danielsson

Säpo hade span på Tage Danielsson. Det avslöjar Jane Magnusson i sin kommande dokumentär om Hasse och Tage. 

– Han verkar ju inte helt livsfarlig… Men de blev en sådan maktfaktor Hasse och Tage, och det var nog skälet, säger regissören.

Det är å ena sidan humor, å andra sidan allvar. Ständigt sida vid sida. Till och med i de privata filmer som nu visas upp för första gången, och bjuder på lycklig familjeidyll, men också sorg i bilderna av Hasses lille son Mats som gick bort endast fem år gammal 1967.

Förra året väckte Jane Magnusson uppmärksamhet med sin film ”Bergman – ett år, ett liv” som bland annat vann pris på European film awards för bästa dokumentär. Nu har hon i stället vänt blicken mot Hans Alfredson och Tage Danielsson, och gjort duons liv till en kärlekshistoria:

– Jag hade lite olika idéer från början. Först att det skulle bli en mer politisk film – det här med att Hasse och Tage fick högern och vänstern att skratta tillsammans. Det känns ju helt befängt i dagsläget när vi är så superpolariserade i Sverige och världen, säger Magnusson och fortsätter:

– Sen när jag fick se familjen Alfredsons och Danielssons Super 8-filmer så kändes det som att det är det här vi måste utgå från. Det är svårt att illustrera kärnkraftsdebatten med lille Jesper Danielsson (Tages son) i badbyxor.

Hasse Alfredsson och Tage Danielsson i Svenska Ords Skrivarstuga i Vita bergen.
Foto: Sjobergbild

Hur kommer det sig att du fick tillgång till det materialet?

– Familjerna har väl fått förfrågan tidigare. Men jag vet inte riktigt hur de resonerade. Det är ju fantastiska bilder.

Har du några favoriter?

– Tages magplask i början. Det magiska trädet där alla barnen leker. När Hasse springer omkring utklädd till indian och leder indianlekarna. Havet… Jag tycker om alltihop.

 ”Bakom all komik så finns det ett mörker”

Men där finns också en sorg. Bilderna på lille Mats är ju helt knäckande. Hur tänkte ni när ni närmade er den biten?

– Bakom all komik så finns det ett mörker, och här var ett kompakt jävla mörker. Som man ändå måste ta upp. Men det är så sorgligt, det går knappast att prata om.

Vad som hände var att Hasses andre son Mats gick bort vid fem års ålder. Han satt och lekte, och körde då in en antenn i väggkontakten. Tomas Alfredson var då två år gammal, och blev vittne till den djupt tragiska olyckan. I filmen får vi hör hans röst om händelsen:

– Det är från hans ”Sommar”-program, och sen är det Hasses syster som berättar om det. Och sen kändes det som att man lämnade tittarna med det här jättesvåra som hon just har berättat, så jag kände att vi ville ligga kvar där lite, så att folk får samla sig för resten av filmen. Det är ju så sorgligt, och det var också ett problem när jag klippte filmen i våras: Jag satt och grät varje dag hela våren. Det är väldigt olikt mig. Jag är ingen särskilt dyster människa.

Hasse och Tage på väg till Skrivstugan.

Många i dag känner nog inte till olyckan, men har ändå kunnat ana sig till Hasses mörker. Kanske finns det därför en poäng med att berätta om det?

– Det tror jag absolut. Sen så jag är uppvuxen med att väggkontakter är det farligaste som finns, och förstod aldrig den totala paniken som fanns kring det, men nu förstår jag.

Tage Danielsson övervakades av Säpo

Vilka är annars dina största upplevelser från filmarbetet?

– Ena grejen är att den här lilla stugan (duons så kallade skrivarstuga) bär med sig något slags värme som är helt magisk: Så fort folk kliver in där, så blir de glada. Det är som att åka tillbaka i tiden till när vi hade lite ljusare framtidsutsikter och folk var lite vänligare mot varandra

– Sen är det märkligt det här med att Säpo övervakade Tage. Det tror man ju inte. Han verkar inte helt livsfarlig… Men de blev en sådan maktfaktor Hasse och Tage, och det var nog skälet till att man spanade på Tage, men det känns ju inte riktigt okej.

Det låter ju nästan komiskt i dag? Att det fanns ett samhälle där Tage sågs som en hotbild.

– Precis! Vi var helt chockade. Att man la resurser på det. Men folk var väl rädda för extremvänstern då, och hotet från Sovjet. Även om det inte rättfärdigar det.

”Hasse & Tage – en kärlekshistoria”

Regissören Jane Magnusson prisades förra året för dokumentären ”Bergman – ett år, ett liv”, och följer nu upp succén med att skildra en annan typ av giganter inom svenskt kulturliv, nämligen Hans Alfredson & Tage Danielsson.


Filmen fokuserar på humorduons vänskap fram till Tage Danielssons alltför tidiga död i cancer 1985. Han blev 57 år. Hans gick bort så sent som 2017, och blev 86 år gammal.


I dokumentären får vi bland annat höra röster från närmaste familjen, legendarer som Hatte Furuhagen och Carl-Uno Sjöblom, politiker som Ingvar Carlsson och Anders Björck, stjärnor som Lena Olin, samt även nutida komiker som Henrik Dorsin och Petra Mede.


Till det omfattande bildmaterialet hör även familjernas aldrig tidigare offentliggjorda privata hemmafilmer.


Filmen har premiär på bio 6 september, och förväntas även komma i tv-serieformat till jul.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.